Anonym
    Barnmorska

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vilken bra koll du har! En barnmorska är en specialutbildad sjuksköterska så du får alltså sikta på sjuksköterska först. VO kan passa väldigt bra eftersom du där skolar in dig i sjukvården. Du behöver dock läsa till flera ämnen för att kunna söka en sjuksköterskeutbildning och det gäller dessvärre även matte. Du behöver läsa till följande kurser;

    Matte 2b, Svenska 2+3, Engelska 6, Samhällskunskap 1a2

    Kolla med den skolan som du funderar på att välja om de kan erbjuda dig dessa kurser inom de valbara kurspaket som alltid erbjuds. Om du inte hinner med alla så går det bra att komplettera dom inom Komvux senare men många skolor som har VO erbjuder ofta möjligheten att komplettera till en behörighet så du kan söka till en sjuksköterkseutbildning. Lycka till!/Lena, Syv
    Hejsan, jag är osäker på hur mycket ren matte du läser på ett sjuksköterskeprogram om det är det du menar men du har lika stor rätt att få hjälp på högskolan som du har i både grundskolan och gymnasiet om du har ett funktionshinder eller behöver få stöd på andra sätt.

    Boka en tid med din Skolsköterska och prata med hen om hur du kan gå vidare för att verkligen få veta om det är dyskalkyli eller inte - det krävs ofta en längre utredning för att ta reda på det.

    /Lena, Syv
    • : Tack så hemskt
    • : Tack så hemskt mycket!* :)
    • : Men har en till fråga! Jag tror att jag har dyskalk
    • : Oj. Så här går min fråga! Jag har väldigt svårt med matten och jag tror helt ärligt att jag har dyskalkeli. Problemet är bara matten för mig. Men annars är jag super duktig på alla andra ämnena och har typ ett C uppåt. Tror du jag skulle kunna klara av matten? Och kommer de kunna hjälpa mig typ i högskolan och KOMVUX?
    Läs alla kommentarer