Damian

    Hej har nu kommit in på gymnasiet men känner mig onöjd hur fingerar reservlistorna efter att gymnasiet tagit över? T.ex kan man tacka ja eller nej till platser om eventuellt man får en utan att min nuvarande ”strycks” som under reserv antagning under kansliet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Damian!
    olika gymnasieantagningskanslier gör olika. Allt fler gymnasieantagningskanslier slutar fråga elever som står i RESERV utan bara "antar", alltså gör antagning till högre prioriterat alternativ, om plats där befrias och så går din nuvarande plats till någon från reserv som står och väntar på plats på din nuvarande utbildning. Det är få antagningskanslier (och blir allt färre) som fortfarande frågar elever "Vill du stanna där du är eller vill du få en ny plats?" - detta på grund av att det blir förseningar och "alla ska vänta på alla andra" och då händer inte så mycket och tiden går... och många gymnasieskolor slutar ta in nya elever redan 3 veckor efter läsårets början, då stannar alla där de är Antagna.
    Du bör läsa på webbplatsen som hör till just ditt antagningskansli - finns i Sverige många olika. Om du inte hittar info om hur just ditt kansli gör, kontakta de som jobbar där och fråga. Kontaktuppgifter till gymnasieantagningskanslierna hittar du på antagningskanslier.skr.se

    ... och på samma sätt kan olika gymnasieskolor också göra olika... så man får fråga på den gymnasieskola där man står i RESERV.