Studenten

    Hej! Det är så att jag ska läsa spanska 3 på komvux för 0,5 meritpoäng inför höstens antagningar för högskolan. Vill fråga om jag kommer hamna i 3 urvalsgrupper inför denna antagning. Har tidigare även gjort HP. Blir det så att jag då hamnar i urvalsgrupp: BI, BII och HP? Sedan undrar jag även ifall jag får underkänt i spanskan om det drar ner mitt meritpoäng på 15,01 eller om det inte påverkar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    om du är behörig utan att ha läst spanska 3, då prövas du i BI, direktgruppen med det meritvärde du får på dina betyg som ingår i ditt examensbevis. Får du F i spanska 3, då blir det som om du ej läst spanska 3. Får du godkänt betyg eller högre i spanska 3, då lär du höja ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. Då prövas du både i BI och i BII. Med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP. En och samma sökande kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt och det är ganska vanligt att det blir så.