Linda
    Hej jag har gått hotell och restaurang med läst till kurser som svenska 3 och engelska 6. Vad jag förstått verkar det som att jag har för lite samhällskunskap (1a1) och samma med historia (1a1) men samtidigt har jag fyllt i på Rekryteringsmyndigheten att jag gått en yrkesförberedande linje.

    plus att det står att det är 0 högskolepoäng för denna utbildning ( kanske inte har något med saken att göra)

    Räknas jag som obehörig och är min chans att komma in till våren 2019 körd eller finns det en chans att jag kommer in ändå?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda,
    Jag tror, tyvärr, att du kommer få svar OBEHÖRIG.
    Om du endast har godkända betyg inom samhällskunskap - 1a1 och inom historia 1a1, har du för lite inom de ämnena. Du behöver för att bli behörig - skaffa dig godkända betyg i samhällskunskap 1a2 och historia 1a2. Det är 2 små kurser som vardera kan läsas på heltid på 2,5 veckor, dvs sammanlagt - på fem veckor.

    När vi för ett tag sedan frågade Rekryteringsmyndigheten om de kunde göra undantag från behörighetsreglerna, fick vi svar Nej, det går inte.
    ***
    Att det står "noll högskolepoäng" beror på att polisutbildningen är ännu inte en akademisk utbildning; den ger inte högskolepoäng; det finns planer på att förändra det.
    Att du har fyllt i att du gick på ett yrkesprogram och kunde gå vidare med din ansökan ...? På yrkesprogram kan man läsa samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 som valbara kurser eller läsa eller göra prövningar i dem Efter gymnasiet. Exempel: på Vård- och omsorgsprogrammet /yrkesprogram/ och på Teknikprogrammet /högskoleförberedande/ - läser man lika mycket samhällskunskap och historia... då "hjälper det inte" att man gick yrkes- eller högskoleförberedande just i fall man gick VO eller Teknik för att på de två programmen läser man tillräckligt inom samhällskunskap men ej tillräckligt inom historia /man saknar historia 1a2/.

    Liselotte

    Vi kan alltid hoppas att undantag för dig kan göras... men hoppas inte för mycket. Det är bättre du planerar på att komplettera inom samhällskunskap och historia. Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Lycka till!

    Liselotte J SYV