Frågardigsyv

    hej jag läser svenska ett och jag undrar om jag behöver även läsa svenska 2 och svenska 3 för att kunna söka in till universitet. Min fråga är alltså om jag behöver läsa svenska 2 och svenska 3 eller räcker det med svenska 1. Tack för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du vill läsa på universitetet eller högskola i Sverige, behöver du skaffa dig grundläggande behörighet till högskolestudier och där ingår det bland annat godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3. Så mitt svar är - Ja, du behöver läsa svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 och få godkända betyg i de kurserna.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Frågardigsyv : Tack för svaret! Är det både svenska 2 och svenska 3 jag behöver?
    • Milla :

      Kursen svenska 3 bygger på kursen svenska 2, vilket du kan se information om på skolverkets hemsida. Utan goda kunskaper i svenska 2 är det svårt (kanske t o m omöjligt) att få godkänt betyg i svenska 3. Men, formellt sett, kan det vara olika regler, beroende på det sättet som du har eller skaffar dig grundläggande behörighet på: t.ex om du har fullständig gymnasieutbildning från utlandet som bedömdes av UHR, universitets- och högskolerådet, ge dig grundläggande behörighet om du kompletterar med vissa kurser (nästan alltid i svenska + ofta i engelska) då framgår det av beslutet/bedömningen vilka kurser du behöver komplettera med - och i det fallet så kanske det, formellt sett, inte krävs att du har betyget i svenska 2, utan det är OK att endast inkomma med godkänt betyg i svenska 3 eller med godkänt resultat från TiSUS-test (se vad som står i bedömningen från UHR i så fall). Men om du läser mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux, då är godkända betyg i både svenska 1, 2 och 3 obligatoriskt att ha. Svenska 1 - för att över huvudet taget kunna få ut examensbevis (för Yrkesexamen räcker det med svenska 1) och i svenska 2 och 3 för grundläggande behörighet. I vilket fall, så råder jag dig läsa svenska 2 och sedan 3.