Anon

    Hej! Är sugen på att läsa någon form av produktutveckling på högskolenivå. Hittade den här utbildningen på BTH men blev fundersam över krav och examensformen. Det krävs endast matte B när alla andra liknande kräver matte D. Det är även högskoleexamen och inte en kandidat. Får man samma chanser till att "arbeta med det man vill" som de andra t.ex. ingenjörsutbildningarna? Såg även att en lön låg på över 40.000 men tyckte det kändes udda med en tvåårig utbildning med matte b. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anon,
    kandidatexamen kan man inte få om man läser på högskolenivå i endast 2 år; det krävs minst 3-årsstudier för att kunna uppnå kraven för kandidatexamen.
    På 3 år (om man läser på heltid) borde man lära sig mer än på 2 år - det säger sig självt. Sedan hur arbetsgivare ser på saken - kan vara olika från en arbetsgivare till en annan. Det är inte förbjudet för arbetsgivare att som Ingenjör eller som Produktutvecklare anställa vem hen vill, med vilken utbildning som helst.
    Mitt råd är att du läser noga allt som står på utbildningens egen webbplats och att du även tar kontakt med studievägledare som jobbar på den institutionen där utbildningen ges: fråga bl.a var deras f d studerande (alumner) jobbar idag.
    Vänligen
    Julia