lovisa
    Hej!
    Jag vill fråga er om följande
    Finns det distans studier inom IT eller ekonomi?
    Jag vill helst gå IT och ekonomi då jag har sett att dem är kombinerande i samma program. Men finns det på distans?
    Annars finns det bara någon ekonomi distans?
    Eller IT distans ?
    De skulle va jättebra om ja kunde få hjälp med det här då jag har letat så mycket jag kunnat på Google.
    Tack!
    Kan någon svara på de här?
    /Lovisa

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa;

    när man säger eller skriver "distans" så menar man kanske olika saker. Det finns ex. ganska ofta distans Med obligatoriska träffar och det kan också vara ganska många obligatoriska träffar t.ex kan man behöva vara i skolan varje onsdag hela skoldagen. Så, först och främst, måste man veta om du kanske söker utbildningar på distans UTAN obligatoriska träffar... och i så fall måste man vara medveten om att de - på eftergymnasial nivå - är inte alls många.
    ex. inom yrkeshögskola så finns det i princip alltid Obligatoriska träffar /hur många, får man se specifikt för varje utbildning/, kika gärna på listan över distans-utbildningar inom IT/Data på yrkeshögskola: yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Education.

    Angående högskola/universitet, så kan man genom att filtrera resultat få fram olika listor - ex kika på listan studera.nu/jamfor-utbildning/? som jag fick fram genom att välja följande filter på www.studera.nu :

    Liselotte
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    alla sökbara högskoleutbildningar bör finnas att se på www.antagning.se
    du kan också på vardagar kl.9-16 ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 och de kan förhoppningsvis hjälpa dig att leta/sortera bland utbildningarna för att se om det du vill hitta - över huvudet taget finns...

    Det finns tusentals olika högskoleprogram i Sverige; det är ingen människa som har vetskap om alla dem...för att de är så många.
    Utbildningsutbud kan också förändras - vissa utbildningar ställs in eller "dyker upp" i sista stund... så du kan inte förlita dig på att någon kan ge ett 100%-tid rätt svar för att  om jag t.ex hittar en utbildning "åt dig" så kanske det ändå finns en annan som kan passa dig ännu bättre, men som jag inte känner till.
    Det bästa du kan göra är att lita på dig själv och din förmåga att hitta den utbildning som passar just dig; det är ju ändå du själv som vet vad du söker efter...
    Till hjälp finns det möjlighet att begränsa genom olika "filter" - och när jag la på de relevanta filter, fick jag fram en lista på 24 program, se nedan:
    Studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&