Marcus
    Om man går Ekononomi programmet juridik, är det mycket och svår matte där? och vilka ämen arbetar man med mest där? och vad kan man bli efter programmet och högskolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, på Ekonomiprogrammet (inriktning Juridik) ingår Matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser. B-är medelsvår spår på gymnasiet. Du kan se svårighetsgrad på kurserna på www.matteboken.se.

    Det är olika ämnen man läser och du kan se de alla i programplanen, som du hittar på länken: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf
    På länken ovan ser du tre "kolumner" och alla kurser i den vänstra kolumnen blir obligatoriska för dig. Till det lägger du 300 p. inom Programfördjupningar /valbara kurser av dem, som skolan kan erbjuda/ och 200 p. Individuellt val plus att alla gymnasieelever måste genomföra ett Gymnasiearbete, 100 p.

    Det är en hel del kurser som alla gymnasieelever läser, oavsett program: svenska, engelska, samhällskunskap m.fl.

    Efter att ha läst Ekonomiprogrammet söker de flesta till eftergymnasiala utbildningar inom Ekonomi, Juridik, Pedagogik m.fl.

    Här får du några exempel:
    Revisor
    medellön: 40 300 kr i månaden

    Marknadsförare
    medellön: 35 800 kr/mån

    Jurist
    medellön: 43 100 kr/mån

    Ekonom
    medellön: 40 300 kr/mån

    Bästa hälsningar
    Julia SYV