Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    vilka "gamla" kurser (från 2008) som har motsvarande nya kurser (som tillkom med reformen Gy2011/Vux 2012) kan man se i Tabellen för utbyteskomplettering. Om kursen inte finns i tabellen, då finns inte någon "motsvarighet".
    Du skriver att du behöver läsa omvårdnad och medicin på gymnasial nivå för att kunna jobba med det du vill. Jag är inte helt med på vad du menar. Yrket Undersköterska är inte reglerat, i alla fall inte än.. och man kan med vilken tidigare utbildning som helst få jobb som undersköterska. Givetvis är det bra att ha läst omvårdnadskurserna men det är inte avgörande för att kunna få jobb som undersköterska.
    Om du saknar Slutbetyg från gymnasiet och behöver ta ut examensbevis - om du t.ex vill söka till högskola eller till yrkeshögskola, gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare