Emma
    Hej! Jag går just nu i nian och ska snart välja till gymnasiet, jag har lite frågor angående mitt gymnasieval.
    Just nu har jag en riktigt stor känsla av att jag vill jobba som idrottspsykolog.
    Jag håller också på med gymnastik på en hög nivå och mina planer just nu är att söka till ett idrottsgymnasium i Uppsala, Celsiusskolan.
    Jag är inne på att söka till samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen beteendevetenskap men på Celsiusskolan har dom bara inriktningen SA SA & SA media och min fråga är om SA SA kan vara tillräckligt för mig om jag vill söka vidare till psykologiprogrammet på högskolan sen efter gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Så roligt att du vet vad du vill läsa på gymnasiet och vad du vill göra efteråt!

    Det är helt lugnt. Alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet kommer (i fall du får godkända betyg så klart! :) ge dig behörighet att söka till Psykologutbildningen på högskolan/universitetet.
    Vilka kurser som utgör själva inriktningen Beteendevetenskap, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Ingen av de kurser krävs för behörighet till psykologutbildningen.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare