Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bakr,

    Civilingenjörsprogrammen - kräver alla godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 4, fysik 2 och kemi 1 (kan finnas de som kräver även kemi 2).

    står det på den här utbildningen - civilingenjor/elektroteknik<<

    och du måste ha de betygen. I annat fall är du Obehörig och kommer inte att delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Du får gärna titta på andra utbildningar - som t.ex >>en yrkeshögskoleutbildning i göteborg - Elektronikingenjör, som för behörighet ej kräver fysik eller kemi.

    • : Tack för svaren, jag frågade min lärare om detta och han sa att efter gymnasiet så kan man läsa de ämnen man inte hade för 1 år i kth . Finns det nåt så
    • Peter : Efter gymnasiet kan du söka läsa kurser på komvux - i den kommunen där du är skriven, folkbokförd. Ett annat alternativ kan vara att söka till ett tekniskt basår på KTH eller på en annan högskola eller på ett annat universitet. Vårt råd är att man söker både till komvux och till tekniskt basår och till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Det finns ju tyvärr inte någon som helst garant på att få utbildningsplats. Om man söker många olika utbildningsalternativ, kan man i fall man får flera studieplatser på olika utbildningar - välja och tacka JA eller Nej TILL DE ERBJUDNA PLATSERNA. ... välja och vraka bland erbjudna studieplatser kan man i så fall... så sök många olika alternativ.