Rana

    Till summar är jag klar med undersköterska utbildning, men saknar bara engelska 6 och matte 2a. kan jag läsa sjuksköterskaprogrammet och på komvux distans samtidigt?

    • Anna : Eng 6 behöver du för Grundläggande behörighet. Det går inte att komma in på ngn högskoleutb. i så fall. Matte 2 krävs inte för alla högskoleutbildningar, men den krävs för ssk-programmet, så svar på din fråga är tyvärr Nej.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rana,
    högskoleutbildningar kan Inte bereda plats för obehöriga.
    Du kommer inte antas till sjuksköterskeprogrammet om du saknar godkända betyg i engelska 6 och matematik 2.
    Annars, så får man läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt. Men då måste du komma in på en högskoleutbildning som du är BEHÖRIG till. Och då ska du kunna läsa på den högskoleutbildningen som du är behörig till och in på vilken du komma in genom konkurrensen, och på komvux - samtidigt.
    Hälsningar

    Peter