Anton
    Hej!

    Jag ska komma in på polisutbildningen och jag vill läsa upp ett par ämnen på komvux. De har en massa ämnen som man måste klara för att komma till polishögskolan. De har också särskild behörighet och jag undrar om jag läser upp t.ex. svenska A och svenska B till betyg C Får jag inte poäng för dessa ämnen då de är särskild behörighet? För att komma in på polishögskolan måste jag ha 15,24 i merit.

    Vet du om det är jätte svårt att komma in på polishögskolan eller vad tror du?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    du får poäng för alla ämnen, när du söker till Polishögskolan. Det spelar ingen roll om kurserna ingår i särskild behörighet eller ej - vad det gäller att beräkna Jämförelsetal.
    Var fick du siffran ifrån - 15.24 i Merit - är det förra årets antagningspoäng?
    Antagningspoängen kan ändras både upp och ner - beroende på vad folk har i betyg /de som söker just vid det tillfälle/. Undrar om du har gjort Högskoleprovet redan. Även om du har gjort det, kan du göra det en gång till. Man brukar få högre resultat andra, tredje och även fjärde gången man gör HP.

    Angående om det svårt eller lätt att komma in på polishögskolan, så är det en svår fråga att svara på. Fysiska tester och Medicinsk undersökning (man måste vara fullt frisk också) samt vara simkunnig & ha B körkort - klarar man t.ex. inte av att få Friskhetsintyg, då blir det inte bara svårt, utan omöjligt att komma in på Polisutbildningen.
    Om du menar enbart betyg, så är 15.24 i Jämförelserag lite över C-betyg i alla kurser, men det kan ändras och bli både högre och lägre.
    Har du frågat om de planerar någon form av Alternativ antagning: vissa år "bokas" ett antal platser för sökande med särskilda meriter /t.ex. viss arbetslivserfarenhet eller ngt. annat som gör att de passar extra bra till ett visst yrke/ och då kan man komma in med lägre betyg. Dock, måste man vara behörig.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV