Nour
    Hej! jag är en 20 årig elev som går andra året gymnasieskolan inom naturvetenskaps inriktning. jag har några betyg i års kurs 1 som inte var hyfsat bra och som jag vill göra om. Jag har hört att inom skollagarna får man inte göra prövning i den kurs man har fått betyg på tills man tar gymnasieexamen. jag har också läst i av annan källa att man får inte göra en prövning i ett ämne tills man fått ett gymnasieexamen eller är 20 år. min fråga är, får jag göra prövning i något ämne i sommaren även om jag har ett år till på gymnasiet eller måste jag vänta till examen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall: om eleven fick F i en kurs hen läste på gymnasiet eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.
    Du måste alltså vänta tills du går ut gymnasiet. Men om du har betygen F i kurserna du läste på gymnasiet då har du rätt att göra prövningar i de kurser som är betygsatta med F.