SYV-besökare

    Hej jag undrar VAR, I VILKEN skrivelse, vilket DOKUMENT - står det att man ej får i efterhand (efter det att betygen är satta) ändra vilken kurs som lästes som Utökad? Frågan gäller gymnasiets nationella program. Tacksam om ni skickar en direktlänk till info om reglerna kring att kurser i Studieplanen /Individuell studieplan på gymnasiet/ ej får ändras i efterhand; t.ex att man ej får byta plats på Utökad kurs och en Programfördjupande kurs. Mvh

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har undersökt den frågan vid flera tillfällen. Det senaste svaret som vi fick från Skolverkets upplyssnigstjänst lyder (ordagrant, dvs jag kopierar in hela svaret, läs nedan):

    Utgångspunkten är att elevens studieväg är planerad på förhand och att man på förhand har beslutat om en kurs ska läsas inom det individuella valet , programfördjupningen eller som utökad kurs. Det finns dock inte specifikt reglerat hur sent en ändring kan göras i den individuella studieplanen.

    Varje elev ska följa den programstruktur som finns för det program eleven läser. Det ska tydligt framgå vilka kurser som ingår i elevens studieplan. Det går inte att i efterhand byta ut en utökad kurs mot en annan. Det är rektor som bestämmer om en elev kan antas genomföra kurserna på den ordinarie studievägen och läsa utökade kurser. Se hänvisning till bestämmelsen om utökat program nedan.

    Hänvisning: 4 kap. 23 § gymnasieförordningen (2010:2039)

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Skolverkets upplysningstjänst

    Vi har försökt få förtydligande men ej lyckades med det. Det som Skolverket svarar i telefon är: "det är inte meningen att man ska ändra i studieplanen endast med målet att eleven ska få högre meritvärde". Men när vi frågar var det står att det ej får ske, svarar Skolverket att det inte är "specifikt reglerat".

    Vi tolkar det som en uppmaning att helst inte "möblera om elevens studieplan" om målsättningen är att höja meritvärde, men att det inte finns några "repressalier" mot gymnasieskolor som ändå gör det.

    Det upplever vi på Fråga SYV som "mindre bra" - då vissa gymnasieskolor ändrar och andra inte. Det kan därför uppså situationer när elever med exakt samma betyg i samma kurser (identiskt innehåll i sina examensbevis) och som också söker samma högskoleutbildning, kan få Olika Meritvärde.

    Mia SYV på Hälsingegymnasiet

    Jag pratade med Skolverket om detta i fredags. Fick ett mycket luddigt svar. De sa att man ska planera elevens studier i förväg, men hur lätt är det? Man km ju välja en i-valskurs inför åk 2 men sen visar det sig att man har väldiga svårigheter i det ämnet.

    Det handlar ju inte bara om att få högt meritvärde utan ibland kan det ju innebära om man får en examen eller ej.

    • SYV-besökare : Håller med dig helt och hållet, Mia! Men vad ska vi göra? Du och dina kollegor på andra gymnasieskolor kan i så fall göra Olika i liknande situationer.
    • : Jag håller också med! :)