anonym

    Hej! Jag skulle vilja läsa datateknik på högskola till hösten. Problemet/utmaningen är att jag har icke-godkända betyg i båda Matte 2C och 3C (lång historia). Målet är att förhoppningsvis bli antagen med högskoleprovsresultat, men för att överhuvudtaget kunna komplettera ansökan behöver jag uppvisa godkänt resultat i Matematik 3C. Jag vill skriva prövning för att visa att jag har de kunskaper som krävs. Frågor: 1. Jag vill läsa datateknik på KTH i 3år, programmet kräver minst betyget E i matematik 3C. Om jag då skriver godkänd prövning i matematik 3C och väljer att söka till programmet. Betyder det att jag även behöver skriva prövning och uppvisa godkänt resultat i matematik 2C? 2. För en person som bor och är skriven i Huddinge Kommun, hos vilka utbildningsordnare kan man skriva prövning i matematik 2C eller 3C?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Du ställer 2 frågor.
    1." Jag vill läsa datateknik på KTH i 3år, programmet kräver minst betyget E i matematik 3C. Om jag då skriver godkänd prövning i matematik 3C och väljer att söka till programmet. Betyder det att jag även behöver skriva prövning och uppvisa godkänt resultat i matematik 2C?" - Mitt svar: du behöver ha grundläggande behörighet (t.ex examensbevis från ett högsoleförberedande gymnasieprogram) och vad gäller matte - Godkänt betyg i Matematik 3c. Om du har eller inte har betyget i matte 2, kommer inte spela ngn roll.

    2. "För en person som bor och är skriven i Huddinge Kommun, hos vilka utbildningsordnare kan man skriva prövning i matematik 2C eller 3C?" - Mitt svar: De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i, - så svarar i alla fall Skolverket när man frågar. Du får därför söka var du kan göra prövning i matte 3c i hela Sverige. Jag tycker dock att det är fördelaktigare för dig att läsa matte 2c och 3c på komvux, i den kommunen där du är folkbokförd. Läsa matte 2c och 3c kan man på sammanlagt 10 veckor, på heltid. Sista dag för komplettering blir 21 juni 2021. Så, det finns ännu gott om tid för dig att hinna läsa matte 2c och 3c. Jag råder dig därför att snarast kontakta komvux och göra ansökan om att läsa matte 2c och sedan 3c.

    • : Hej igen! Jag håller med om att det klokaste valet är att läsa matte 2C och 3C som 10 veckorskurser. Jag försökte göra just det och ansökte i januari om en 10 veckors kurs i matte 3C, det gick dock inte enligt Huddinge kommun då "Du har sökt ma 3c men lämnat in ett betygsdokument med F i matematik 2c. Du måste lämna in ett betyg som visar ett godkänt betyg för matematik 2c, så du kan bli behörig för ma3c" Nästa kurstillfällen startar 19 April och sträcker sig 10 veckor frammåt, fram tills 25 Juni, vilket är efter sista kompletteringsdag, men det kanske går att lösa med sen komplettering och återanmälan? Men dilemmat kvarstår - för att läsa kurs Matte 3C som gör mig behörig till utbildningen jag vill läsa, så behöver jag godkänt i matte 2C. - Läser jag 10 veckorskurs i Matte 2C så hinner jag inte läsa kurs i Matte 3C och kan då inte söka till min utbildning (såvitt jag vet så går det inte att läsa båda kurserna samtidigt.). Jag ser inget annat alternativ än att skriva prövning i matte 3C. Finns det andra alternativ?
    • Anna :

      På heltid läser man matematik 2a, 2b eller 2c på fem veckor. På heltid läser man matematik 3b eller 3c också på fem veckor. Alltså, om man läser på HELTID då läser man varje kurs: matte 2 och matte 3 på 5v., så sammanlagt blir det 10 veckor. ... Du kan söka läsa kurserna på komvux och samtidigt anmäla dig till prövningar. Försök göra prövning i matte 3c, eftersom du säger att det är den kursen som krävs för särskild behörighet till "din" utbildning. Du frågar efter andra alternativ? För att få betygen i gymnasiala kurser så måste man läsa kursen eller göra prövning, eller läsa kursen på en folkhögskola, som i så fall skriver INTYG på att du med godkänt resultat genomfört kursen matematik 3c. Se om du hittar möjlighet att läsa på en folkhögskola, www.folkhogskola.nu
      Ännu ett alternativ skulle vara om du frågade på komvux om de kan ge dig möjlighet att göra NIVÅBEDÖMNING i matematik. Skulle den visa att du har tillräckliga kunskaper för att klaga av matte 3c, då borde du antas till den kursen även med F i matte 2c. Jag kan inte lova dig att komvux i din kommun kommer erbjuda dig möjlighet att göra nivåbedömning. När du frågar om det, kan du ha som argument att du tror du har kunskaperna och att komvux vinner på att slippa ge dig undervisning i matte 2c (varje plats på varje kurs kostar komvux pengar, så de borde "nappa" på ditt "erbjudande" att de slipper ge dig utbildning i matte 2c). :)