Oliver
    Hej!

    Jag har ett par frågor som jag skulle gärna vilja få besvarade.

    1. Hur tufft är det i arbetslivet som en Åklagare?

    2. När man har gått på jurist kand och gjort notarietjänst därefter är det upp till 100% att man får jobb som Åklagarassistent?

    3 När man har arbetat som Åklagarassistent i 2 år, därefter är det så att man blir direkt Kammaråklagare eller måste man söka jobbet?

    4. Finns det risk för att bli arbetslös efter allt utbildning som man har gjort inom juridik för åklagare?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    kika på annonsen på Den här sidan där ser du vilka arbetsuppgifter som ingår och du ser också att man söker jobbet och inte får det automatiskt.

    Vi kontaktar en sakkunnig och återkommer med ett nytt svar till dig!

    Medan du väntar på ett nytt svar från oss, läs gärna på Åklagarmyndighetens hemsida, på www.jusek.se och på www.ams.se

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Ang.risk för att bli arbetslös, så visst finns det alltid risk för det så länge man inte inför garantier på att få jobb, men om man är beredd att söka brett (inte endast exakt de jobben som man tänkt sig från början) är chanser större på att få arbete.

    med juridisk utbildning kan man söka jobb på olika myndigheter bl a på kronofogdemyndigheten eller så kan man sadla om och bli lärare som undervisar i juridiska kurser på gymnasiet. Man kan också söka jobb på personalavdelningar eller som ombud för fackförenings medlemmar, som diskriminerings ombudsman (DO) eller jobba med ärenden när folk överklagar beslut som kommuner fattar eller satsa på att bli notarie.

    • : Så det inte säkert att man kan få det jobb man vill ha för min del är det Åklagare
    • Mikael : Det finns inte jobbgaranti i Sverige i dagens läge.
    • : Måste man söka sig till åklagarassistent också?
    • Mikael : Ja.
    • : Har assistentåklagare också lön om ja, vad har dem median lön?
    • Anna : Statistiska Central byrån uppger lön för "Jurister" (och det är alla olika jurister där ibland också åklagarassistenter) och medellön är 46400 kr/månad, men vad just Åklagarassistent kan förvänta sig i lön, är oklart. Vi försöker hitta svar på din fråga och återkommer om vi lyckas hitta svar.
    • Julia : Nu har vi fått svar från en sakkunnig och jag skriver ett nytt svar till dig! :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Nu har vi fått svar från en sakkunnig som du kan läsa här nere:

    "Som nyanställd inom åklagaryrket anställs man som åklagaraspirant med i dagsläget en lön på 31500 per månad under en 9 månaders provanställning.

    Som assitentåklagare är man under utbildning och har en månadalön under första året på 33500 kr och andra året på 35500 kr. Som nyutnämnd kammaråklagare ligger riktlönen på 40000 kr per månad."

    *************************

    Och en annan sakkunnig svarade så här:

    "När man rekryteras som åklagaraspirant, ligger lönen på 31.500 kr (nya löner from 1 april 2016, aspirantlönen kommer att ligga på 32 400 kr , assistentåklagare ligger på 34 200 kr)."

    Lycka till med din studieplanering!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Så man får lön som även som åklagaraspirant?
    • Anna : Japp! Det får man! :)
    • : När man gör notarietjänstgöring, får man lön då också eller är det inget alls?
    • Anna : Jag ställer din fråga till en sakkunnig & återkommer så fort svar från en sakkunnig kommer.
    Läs alla kommentarer