Kimia
    Hej
    eftersom det kostar staten ca.1 miljon att utbilda någon till läkare,så undrar jag vilka elever det är som får utbildningsplats överhuvudtaget.Är det verkligen så att även om man har sökt flera gånger,nästan hela livet så kommer man ändå inte in?.Och hur är det så att alla sökande kommer inte in,p.g.a,att det är många som söker med höga betyg & med höga resultat på hp?.

    Tacksam på förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, du verkar ha koll på fakta och det är bra att ha realistiska förhoppningar.
    Det är de med högsta betyg som kommer in varje på de attraktiva högskoleutbildningar och de övriga får givetvis söka igen om de vill - till nästa gång. Det är dock ganska meningslöst att söka om man ligger långt under de nivåer som brukar krävas för att komma in, men det är tillåtet och det kostar inget att söka, så varför inte?
    Det är bra att du vet hur det funkar och kan då planera utifrån den realistiska bilden.
    Även om man har alla A-betyg och max antal Meritpoäng kan det hända att man inte kommer in på Läkarutbildningen för det kan vara så att det är flera som har det än antal platser och då avgörs det genom utlottning (och här är det bara tur som spelar roll i så fall).
    Mycket bra att ha "plan B" - reservplan om man inte kommer in på Läkarutbildningen. Det rekommenderar vi till alla som ställer frågor om det. Reservplanen kan innebära att t.ex. söka till Sjuksköterska, soka jobb eller starta eget.
    Vi på Fragasyv.se har ingen möjlighet att ändra antal platser på Läkarutbildningen eller justera några antagningsregler.
    Du kan också vända dig till vägledningen på olika läkarutbildningar runt om i landet. Det kan hända att någon kommer med ngt. tips och råd som du finner intressant eller användbart.
    Önskar dig stort lycka till med dina framtida planer!
    Vänligaste hälsningar
    Anna SYV