Kimia
    I vilka kurser ,på VO kan man få meritpoäng?.
    Kan man komma in på en högskoleutbildning, om man har lägre meritpoäng än 2,5?,från VO.
    Och hur kan man få max antal Meritpoäng(2,5),på VO?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia, Meritpoäng är en mindre viktig fråga än Behörighetsgivande kurser. Meritpoäng hjälper inte dig, om du inte är behörig. Det blir svårt nog att få behörighet till högskolan om man läser VO, som är ett yrkesprogram.
    Det som är rimligt att planera när man går på VO, är att få GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier (det kan SYV på skolan hjälpa med) men Särskild behörighet och kurser för Meritpoäng läser man på KomVux efter gymnasiet. Det finns inte tid eller utrymme i programplanen på ett yrkesförberedande program för att läsa kurser som ger Meritpoäng.

    Hälsningar
    Liselotte