Kimia
    Jag undrar hur man räknar ut meritvärde,gärna med exempel.Och så undrar jag hur man får hög meritvärde.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    när man söker en eftergymnasial utbildning, räknar man på gymnasiebetyg och alla gymnasiekurser räknas med, här är det stor skillnad från grundskolan där det enbart slutbetyg i åk9 som spelade roll vid ansökan till gymnasiet.
    Till en eftergymnasial utbildning: Jämförelsetal + eventuella Meritpoäng = Meritvärde.
    Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde
    Meritpoäng för man för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk 3, 4 och 5 och för högre kurser i Matematik (dvs dem, som inte krävs för behörighet), t.e.x till Läkarutbildning, där Matte 4 är ett krav, får man Meritpoäng för Matte 5 och för Matematik Specialisering.

    Jämförelsetal räknar man så här A = 20, C = 15 och E = 10, F ger 0 poäng. Alla gymnasiekurser för åk1, 2 och 3 bidrar till Jämförelsetal lika mycket. Om man t.ex. i Matte 3b för högre betyg än i Matte 2a och Matte 1a - "väger" inte betyg i Matte 3b tyngre än betyg i de lägre kurserna, utan alla 100 poängskurser väger lika mycket och alla 50 poängskurserna väger också lika mycket.

    Det högsta möjliga Jämförelsetal är 20.0.
    Max antal Meritpoäng är 2.5.
    Det högsta Meritvärde som man kan få är, alltså 22.5.

    Till läkarutbildningen brukar det ligga på 21.8 till 22.3 och ibland på exakt 22.5 - för att komma in, dvs är det väldigt höga betyg (i princip alla A i alla gymnasiekurser som krävs). Men om man är behörig, och för det räcker det med E betyg och får högt resultat på Högskoleprovet, är man med i båda urvalsgrupperna - söker på betyg och på Högskoleprovet och kan komma in på HP. De som har höga betyg och högt på HP, kan få två platser men en av platserna går, givetvis då till en annan sökande.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga nu.
    Du kan också läsa på www.antagning.se - det är en sida som just handlar om att söka till högskola/universitet. Där finns det all nödvändig information för den, som är intresserad av att söka till högskoleutbildningar.

    Mvh
    ANNA SYV