Kimia
    Hejsan,
    vilka av dessa yrken kräver att man är social:Läkare,tandhygienist,biomedicinsk analytiker,apotekstekniker,forskare & apotekare/receptarie ?.
    Eftersom jag går på VO,så vill jag veta vilka av utbildningarna som jag kan komma in på efter gymnasiet?.För att jag är inte så social.

    Väldigt,väldigt mycket tacksam för svar!.
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    sociala färdigheter går att träna upp (till en viss grad i alla fall). Det är bra att försöka träna på det då det i de flesta yrken krävs att man är - i alla fall lite - social. Prata med kurator och/eller skolsköterska på din skola. Du kan också fråga om du kan få träffa skolpsykolog för att få reda på om hur du kan träna på dina sociala färdigheter.
    Angående de yrken som du nämner i din fråga:
    jag tycker att mest sociala kontakter (av de yrken du nämner) har apotekare/receptarie
    och minst - biomedicinsk analytiker och forskare (vilket kan också vara samma yrke för att biomedicinsk analytiker kan jobba som forskare).
    Apotekstekniker & tandhygienist är också lite åt det sociala håller.
    Läkare - beror på var man jobbar. Läkare kan också bli forskare. Läkare kan också jobba som t.ex. obduktionsläkare där man inte behöver vara så mycket social men också som läkare på vårdcentralen eller undervisa blivande läkare på universitetet - där man behöver vara mycket social.
    Det är så i nästan alla yrken att man kan hitta exempel på att personer med samma utbildning och samma yrkestitel jobbar på olika ställen och kan ha i princip två helt olika jobb, speciellt vad det gäller sociala kontakter.
    Du är ung och kan lära dig bli mycket bättre på dina sociala färdigheter, vilket jag också rekommenderar att du tänker på och försöker få hjälp med. Det skulle underlätta väldigt mycket för dig i framtiden, oavsett vad du kommer att jobba med.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Är det då bättre att man går Na,och utbildar sig till forskare/biomedicinsk analytiker,eller obduktionsläkare?,när man inte är social.Mvh
    • Julia : Ja, så kan det vara. Dock behöver du inte nödvändigtvis gå NA programmet utan du kan fortsätta på VO och komplettera med kurser på komvux eller skaffa dig betyg via prövningar eller på ett basår på högskolan. Du vinner ingenting om du "byter" till NA då du redan "förlorade" ett år på VO. Vinst i detta blir i bästa fall "plus minus noll" . Du vinner snarare på att stanna på VO då du får ett yrke och kan ha nytta av det i många olika situationer senare i livet. Det är mitt bästa råd till dig: stanna på VO och kämpa för högre betyg i alla kurser. Mvh Julia SYV
    • : Tack för hjälpen!.Mvh