Henrik
    Hej!

    Bakgrunden till mina frågor är att jag vill in på psykologprogrammet. Jag undrar därför om jag bör satsa på att plugga upp mitt snittbetyg från 19.1 till 21.4 eller om jag bör satsa på att plugga högskoleprovet för att nå ett resultat på 1.6.

    Del 1, Funderingar kring snittbetyg:

    Det är så att jag läst 3050 poäng totalt under gymnasiet och mitt betyg består av 1800p MVG, 900p VG, 350p G och +1 meritpoäng när jag söker psykolog.

    Om jag räknar ut snittet med alla 3050 poäng så blir snittet 17.3 (utan meritpoäng), så i någon mån sållas uppenbarligen överflödiga G:n bort.

    Om jag räknar 1800p MVG och 700p VG så blir mitt snitt utan meritpoäng 18.6, vilket inte heller verkar stämma för då borde ju mitt snitt vara 19.6 sen med +1 meritpoäng? Men det landar istället på 19.1 (Jag räknar då med meritpoäng från franska steg 3 och Engelska B (6).

    Är det något jag missar? Är det vissa G:n som automatiskt räknas med och på så vis sänker snittet? Har för övrigt VG/MVG i samhälle A och Matematik B som står som särskilda krav för psykolog. Däremot G i Matematik A, räknas det G:et med?

    Del 2, Betyg VS HP?

    Baserat på allt detta tänkte jag även höra vad ni tycker låter som bäst taktik - Att plugga upp mitt snittbetyg till 21.4 eller plugga högskoleprovet med sikte på 1.6 poäng?

    Skulle jag plugga in övriga 1.5+ meritpoäng via komvux och göra prövningar i VG-ämnen känns inte 21.4 helt omöjligt. Läste någonstans att en höjning från VG till A innebär ungefär en höjning på 0.2 i snittbetyg. Jag skulle alltså behöva plugga in meritpoäng på komvux för att höja till 20.6, och sen höja mig i ca åtta ämnen från VG till A genom prövningar.

    Detta blir i teorin ett halvårs studier om jag skulle plugga 8h per dag och vara ledig på helgerna, baserat på att 100p=100h. I praktiken lär det däremot bli utdraget över en längre tid och möjligen mindre tid pluggat per poäng.

    Men! Kanske ändå vore klokare att lägga den pluggtiden på HP eller vad tror ni? Vet ni förresten något om ifall HP håller på att avvecklas? Har för mig att jag hört rykten om det men kan ha helt fel.

    Ber om ursäkt att det blev så mycket text!

    Vänligen,
    Henrik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Ingen kan veta hur högt resultat på högskoleprovet du kan få, oavsett hur mycket du pluggar inför HP. Man vet inte ens om du ska kunna anmäla dig till högskoleprovet. Pga Covid-19 infördes restriktioner, som du säkert vet. Hur det blir framöver med HP, är det ingen som idag (nov 2020) kan svara på. Högskoleprovet håller inte på att "avvecklas" men det finns planer på att begränsa antal försök (3 st. per fem-års period och att man ska vara 19 år för att kunna skriva HP... det är planer som ligger "på framtiden"). I dagens läge vet vi inte när eller ens OM det blir möjligt att skriva HP på våren 2021 ...

    Gymnasiekurs á 100p.
    Studieinsats för att läsa 100 gymnasiala poäng = 200 timmar. Det är 100st. "undervisningstimmar"/lektioner + lika mycket självstudier. 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor. Heltid per vecka är 40 timmar. Alltså fem veckors "heltid" = 200 timmar.

    Prövningar
    Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Hur höga betyg du kan få på prövningar - kan inte jag svara på. Tror inte någon kan. Kan inte ens lova att hittar möjlighet att anmäla dig till prövningar i alla de kurser som du vill göra prövningar i. Det är tyvärr inte en rättighet, utan "möjlighet kan finnas om man har tur". Så ser det, tyvärr, ut.

    Antagningsgräns på 21.4?
    Antagningsgränser flyttar upp och ner. Ingen bestämmer på förhand, utan de uppstår i konkurrensen. Skulle antal utbildningsplatser utökas, blir det lättare att komma in (men inte om det samtidigt blir fler sökande med högt meritvärde).
    Mitt tips är att om du idag är behörig till psykologprogrammet - att du söker till alla de olika orter varje gång det blir möjligt att söka. Och att du samtidigt försöker göra högskoleprovet så många ggr du kan och att du samtidigt även försöker hitta var du kan anmäla dig till prövningar.
    Att man pluggar ett visst antal timmar per dag eller per vecka garanterar tyvärr inte ett visst resultat. Man kan plugga mindre och få högre resultat eller plugga mer och få tyvärr lägre resultat. Prestationen beror inte uteslutande på kunskaper utan även på "dagsformen" den dagen man gör prövning eller skriver HP.

    Tips!
    Kika på Tips-om-studieteknik
    och på flera yrken på www.framtid.se - t.ex finns det några "liknande"-psykolog-yrken... som på sätt och vis "liknar" yrket Psykolog. Kanske kan du "fastna" för något av de yrken?
     "Kasta ett öga" t.ex på följande yrken: Psykologilärare, Kurator, Psykologisk coach.
    Tänk även på följande: man kan bli forskare eller högskolelärare i psykologi även om man ej läst på psykologprogrammet (man börjar i så fall läsa kurser i psykologi på högskolenivå och försöker sedan "klättra upp" i den akademiska världen); och en socionom kan vidareutbilda sig till till psykoterapeut.