ztheking00
    Hejsan jag funderar på att bli chef inom it branschen på något sätt. Jag har alltid gillat datorer ända sedan jag var liten har jag gillat att sitta framför datorn . Jag har en fundering på vilken gymnasie utbildning jag ska välja för att bli någon slags it Chef. Fungerar det att gå naturvetenskap programmet eller infromation och medie teknik programmet. Sen har jag en fråga om vad det innebär att gå på ett sådant program, är det mycket matte eller t.e.x.
    När man har gått ut denna linje och jag skulle t.e.x komma in på vilken linje som möjligt på universitet eller högskola, vilken linje är då bäst att gå?
    Har funderat på civilingenjör inom data/it

    Tacksam för svar! /Isak

    1 Svar

    Hej!

    Vad roligt att du har börjat fundera på vad du vill arbeta med i framtiden.
    För att bli någon form av IT chef så behöver du ofta ha IT kunskaper i grunden, därför kan det vara en god ide att första studera något inom IT. Att vara chef innebär också personalansvar och då kan det vara bra att studera något som innefattar arbeta med människor samt personalfrågor m,m.

    Som du nämner är IT ett intresse du har och därför kanske det är rimligare att prioritera det först.
    Dels kan du läsa IT på gymnasienivå men beroende på vilken typ av tjänst du senare vill ha kan det krävas att du också läser vidare på universitet eller högskola.

    För att kunna söka till universitet/högskola behöver du grundläggande behörighet det får du från samtliga högskoleförberedandegymnasieprogram samt från yrkesprogrammen om du aktivt lägger till 2 eller 3 kurser.
    Vissa utbildningar inom IT t.ex kan kräva att du läst t.ex matte 3c eller 2b det kan variera beroende på vilken typ av utbildning du är intresserad av.

    Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet som du nämner är gymnasieprogram som har mest matematik bland kurserna.
    Här kan du se programplanen (vilka kurser du läser )för teknikprogrammet: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    och naturvetenskapligaprogrammet: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Så dels behöver du bara behörig till utbildningen efter gymnasiet, dvs läst rätt kurser men även betygen spelar en stor roll. Att söka utbildning på en eftergymnasial nivå är liknande som gymnasiet, du blir antagen på dina betyg. Om du har höga betyg så ökar det dina möjligheter att bli antagen.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningra
    Melina SYV