Irma
    Hej, jag satt nyss och läste om IB programmet på gymnasiet och insåg nästan att de skulle passa mig bättre än naturvetenskapsprogrammet. Jag har dock lite frågor. Vad skiljer IB programmet från natur? och hur ser kursplanen ut? Jag har höga ambitioner och har som dröm att studera, arbeta och bo utomlands. Gärna plugga på ett av ivy leage universiteten. Skulle IB programmet passa mig bättre då? Jag undrar också vad som krävs för att komma in på programmet? ad jag förstår så måste man göra intagningsprov, är det försent att göra nu? jag får de preliminära antagningsbeskedet imorgon. Man behöver väll dessutom ha bra betyg i matte och engelska. Jag har A i engelska men D i matte, bland annat på gund av mycket lärarbyten och allmänt krångel med lärare vi haft sen åk 7 som gjort att jag kommit efter. Annars har jag haft relativt lätt för matte. Hur påverkar de mina chanser för IB programmet? Om jag sedan inte vill plugga i Sverige har jag då svårare att komma in på den linjen jag vill på universitet om jag går IB programmet? Om det är några ämnen man inte läser i IB programmet som man läser i naturprogrammet går det då att få möjligheten att läsa de kurser under sommarloven under gymnasietiden? de kanske är olika beroende på skola? Vad jag förstår läser man mer avancerad naturvetenskap och matte på IB, dessutom alla kurser på engelska stämmer det? Till min sista fråga är det olika på olika skolor vad man läser och vilken "svårighetsgrad" och vart/vilka skolor i stockholms området har det programmet?Förlåt för mycket frågor! Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Irma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irma,
    IB är ett Internationellt program >>>> med undervisning på engelska.
    Det finns en del obligatoriska och en del valbara kurser. Det är lite olika på olika IB-skolor... det är därför bra att kika just på den IB-skola som blir aktuell för dig och i fall flera olika IB-skolor ligger inom pendlingsavstånd för dig, kika på alla dem i så fall.
    De gymnasieskolor som från hösten 2018 erbjuder IB i Sverige + en svensk skola utomlands som också erbjuder IB - finner du på >> gymnasieguiden.se/gymnasium?

    IB-programmet passar bra om man vill bo utomlands - pga flera orsaker: undervisning På Engelska + kurser och kraven anpassade till de Internationella "standarder"... vad som krävs på universitet utomlands.
    Du ställer också några konkreta frågor och jag ska försöka svara på den nedan:

    Din fråga:  Vad krävs för att komma in på IB-programmet? Måste man göra intagningsprov, är det försent att göra nu?

    Mitt svar: Behörighet till IB-programmet är densamma som till NA eller SA programmen, dvs om man är behörig till NA eller SA - är man behörig till IB. Man behöver dock inte ha godkänt betyg i svenska, för att undervisning är på engelska.
    Antagningsproven finns inte till alla IB-skolor; IB-skola bestämmer själv om de ska ha antagningsproven eller om man endast söker på sina betyg. Om proven finns, kan man göra dem senare, om du gör ansökan till IB-programmet under Omval. Ta kontakt med den IB-skola som du kommer att söka i första hand.

    Din fråga:
    Om jag inte vill plugga i Sverige har jag då svårare att komma in på den linjen jag vill på universitet om jag går IB programmet? Om det är några ämnen man inte läser i IB programmet som man läser i naturprogrammet går det då att få möjligheten att läsa de kurser under sommarloven under gymnasietiden? de kanske är olika beroende på skola?

    Mitt svar:
    Om du vill plugga utomlands, så är det svårt att hitta undervisning på svenska (utomlands) - då är det bra att du är förberedd genom att ha läst på eng på IB.
    Under sommarloven under gymnasietiden kan du bedriva självstudier eller åka på en språkresa ... men att det ska bli möjligt att läsa kurser och få betyg, tror jag inte på. Det är nämnligen den gymnasieskola där du blir inskriven som får pendar från svenska staten för att ge dig undervisning; och ingen annan skola får betalt... och vem vill jobba gratis? Dessutom har ju lärare semester på sommaren. Me om din gymnasieskola erbjuder sommarskola - så ja, i så fall kan det bli möjligt.

    Din fråga:
    Vad jag förstår läser man mer avancerad naturvetenskap och matte på IB, dessutom alla kurser på engelska stämmer det? Till min sista fråga är det olika på olika skolor vad man läser och vilken "svårighetsgrad"?

    Mitt svar:
    Alla kurser är på engelska på IB, ja; förutom då Om man läser svenska på IB. det rekommenderar jag om du gör - för då blir du behörig till eftergymnasiala utbildningar med undervisningsspråk svenska; i annat fall blir du endast behörig till utbildningar på eftergymnasial nivå med undervisningsspråk engelska; men i "värsta fall" går det ju att komplettera med kurser i svenska. Svenska 1, 2 och 3 kan man på heltid läsa på 15 veckor (eller på halvtig - under 30 veckor).
    Ang. "mer avancerade kurser" så kan man inom IB läsa lika mycket matte och NO-ämnen som på NA-programmet och t o m mer avanderade kurser.

    Din fråga:
    och vart/vilka skolor i stockholms området har IB-programmet?

    Mitt svar:
    så vitt jag vet finns det >>sex st gymnasieskolor i Sthms län som erbjuder IB.

    • : Hej jag skrev lite fel med ena frågan, vad jag menade var -är det svårare att plugga på ett svenskt universitet eller högskola om man gått IB istället för natur?
    • : eller svårare att komma in på ett svenskt universitet/högskola?
    • Anna : På svenska universitet är majoritet utbildningar på svenska, men det finns också de som är med undervisningsspråk Engelska. Man kan med IB-diploma komma in på svenska högskoleutbildningar. Om de är svårare eller enklare - är svårt att ge ett generellt svar på. Reglerna kan också ändras, bl a hur man bedömer och räknar på IB-diploma i jämförelse med "vanliga" svenska examensbevis.