linda

    Jag har tänkt att söka till yrkeshögskolan logistiker utbildning. Det finns flera olika utbildningsanordnare och alla de utbildningar har ungefär samma yrkestitel men kursinnehållet varierade, såg lite annorlunda ut eller aa det skiljer sig, trots att det heter logistiker. Så jag undrar vad är skillnaden mellan affärslogistiker, handelslogistiker, konsult och speditör? Sen finns det något som heter internationell logistiker, innebär det då att om man inte väljer en internationell utbildning som logistiker, så gäller bara logistiker i sverige? Eller måste man välja internationellt för att kunna jobba som logistiker utomlands? Jag vill söka till logistiker och kanske jobba som logistiker. Men det finns så många yrkestitel som gör mig förvirrad.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    Yrket Logistiker och liknande yrken som Affärslogistiker, E-Handelslogistiker och Speditör m.fl, är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att man kan inom de yrken jobba med diverse olika utbildningar. Man kan också bli upplärd på en arbetsplats. Om arbetsgivare ej hittar någon som har logistisk utbildning, kan arbetsgivare anställa utan en specifik utbildning och utbilda på arbetsplatsen.
    Det är inte alls ovanligt eller "konstigt" att yrkeshögskoleutbildningar med samma eller med liknande namn har olika kursinnehåll. Ibland specialiserar sig en viss utbildning på de behov som just nu finns i en specifik del av Sverige; du nämner också "internationell logistiker" i din fråga - den utbildningen specialiserar sig mer på internationella transporter. Dock finns det inga förbud med att med "fel" logistisk utbildning jobba i Sverige. Med internationell utbildning får man jobba i Sverige om arbetsgivaren anser det lämpligt. Olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Vad arbetsgivare i andra länder tänker och tycker kan vi här på FRåGA SYV tyvärr inte redovisa för. Om du vill jobba som logistiker med placering i ett annat land, så kan det vara fördelaktigt för dig att gå utbildning i samma land där du senare vill jobba. Tänk också på språkkraven. Det är inte alltid som man klarar sig bra med endast engelska. T.ex vill man jobba i Frankrike så är det nästan garanterat så att man måste kunna flytande franska.

    Om du vill gå en logistisk yrkeshögskoleutbildning i Sverige, då vill jag råda dig att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt (du kan också söka Alla de olika logistiska yh samtidigt). Sedan ser du om du kommer in på flera utbildningar och så fall kan du välja vilken du tackar Ja till.
    Att man söker till en utbildning betyder inte per automatik att man kommer in.
    Vi råder därför söka till många olika utbildningar + även tänka på andra alternativ som att söka jobb och/eller praktik.

    Just nu (8 augusti 2022) ser jag att det finns möjlighet att göra ansökan till bl.a följande utbildningar:
    utbildning/kunskapscompaniet/logistik-och-transportledare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering

    Studie- och yrkesvägledare