Sarah
    hej !
    det är så att jag inte är så duktig på matte men ändå vill jag gå natur då jag vill bli läkare.
    men eftersom jag inte är så jätte duktig i matte så har jag tänkt ta vård och omsorg. Kanske bli sköterska?
    jag tycker att det är jätte kul och hjälpa andra men jag gillar inte kläderna som undersköterska har som är stor tröja och stora byxor. jag har några frågor och hoppas du kan svara på dem :)
    1. vad kan bli efter gymansiet och efter högskolan och man går vård och omsorg?
    2. är natur svårt för en som mig som inte är duktig i matte?
    3. vad finns det för yrke efter högskola om jag tar natur?
    4. vad har sköterskor på mig? vit kappa eller byxor och tröja ?
    5. vad finns det för sorts läkare? och vilket är de enkla läkare sorten ??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sarah,
    med Matte kan man få hjälp på http://www.mattecentrum.se/, det är gratis.

    Vård/omsorgsprogrammet är yrkesförberedande och du blir undersköterska. Du kan lägga till kurser på VO och bli behörig att söka till en eftergymnasial utbildning direkt efter gymnasiet, annars så finns det möjlighet att söka till komvux för att komplettera.
    Angående kläderna som vårdpersonal har på sig under arbetspass, är jag osäker och måste samråda med kollegorna - återkommer om det eller ber någon kollega svara på den frågan.
    Läkare är en högskoleutbildning som är 5,5 år lång. Det är extremt svår konkurrens till den utbildningen och man måste ha alla A-betyg i alla ämnen för att ha en chans att komma in. I Matematik måste man ha Matte 4 - som är behörighetsgivande till Läkarprogrammet och den kursen läses bara inom Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet. Dessutom måste man ha betyg i Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2.
    Jag vill tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningarna. Kika in på www.yhguiden.se - t.ex. Behandlingspedagog eller Synrehabiliterare, Tandsköterska eller Specialistundersköterska.

    Du får hemskt gärna återkomma om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte