kay
    Hej, jag har lite frågor angående läkarutbildningen. Jag går mitt sista år i gymnasiet och har läst alla ämnen som är högskoleförberedande.

    1- Jag har E/D i alla mina ämnen, men om jag gör högskoleprovet och får 2,0 kan jag söka med hp resultatet till läkarutbildningen? Finns det chans att jag kommer in med det betyget jag har eller måste man ha A i alla ämnen och få 2,0 i hp för att komma in?

    2- Jag har läst att det krävs grundläggande behörighet+matematik D, fysik B, Kemi B och bilogi B för att komma in i läkarutbildningen. Min fråga är, måste jag läsa matematik C för att läsa D? Eller bilogi A för att läsa B? osv
    Kan man bara läsa de fyra ämnena, göra högskoleprovet och få 2,0 och sen söka till utbildningen?

    3- Kan man gå sommarkurs och läsa matematik D, fysik B, Kemi B och bilogi B?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kay,
    om du gör Högskoleprovet, är resultatet giltigt i fem år och du är automatiskt med det resultatet varje gång du söker till någon utbildningen där resultat av HP kan ge plats på utbildningen.

    Du uppger de gamla kursnamnen i din fråga. Numera heter de kurserna Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. För att LÄSA t.ex. Matematik 4, så måste du först få minst godkänt betyg i Matematik 3. Om du anser dig ha kunskaper som behövs, kan du anmäla dig till en Särskild prövning i Matematik 4.
    Det kan finnas en Prövningsenhet i din kommun /finns i större kommuner/, annars så vet de på komvux var och hur du anmäler dig till en särskild prövning, som kan kosta t.ex. 500 kr. per kurs.

    Om du får betyg i en kurs genom prövning - är det samma betyg som om du läste kursen och du är då behörig. Det är dock mycket svårt att tenta av en kurs som man inte har läst. Det är höga krav på kunskaper som du måste ha.

    Exakt samma gäller för andra ämnen, som kemi, fysik, biologi - kurserna bygger på varandra och för att kunna läsa kemi2 måste du först få minst E i kemi1.

    Det är mycket hårt konkurrens om platser på läkarutbildningen och jag vill därför tipsa dig om andra utbildningar på t.ex. yrkeshögskola. Se utbud på www.yhguiden.se. Du kan söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt och få plats på dem båda samtidigt /oberoende av varandra antagning/. Får du flera utbildningsplatser, väljer du sedan vad du vill läsa och tackar nej till en plats som du inte vill ha.

    Exempel på yhutbildningar inom Medicin: http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-massageterapeut1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13

    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskoleutbildningar och det är synd för det finns väldigt många som är bra och leder direkt till jobb.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV