J
    Hej! Jag går första året på gymnasiet i och läser ekonomi. Jag har funderat på vad jag vill hålla på med i framtiden och civilekonomprogrammet drar mig till stort intresse. Jag har sökt lite på internet om programmet. Med tanke på att den är så bred så kan jag i princip hålla på med vad jag vill inom ekonomi senare. Det är den största anledningen till att jag vill studera inom det programmet eftersom jag inte vet vad jag specifikt vill hålla på med senare i framtiden. Jag bor i Stockholm. Tyvärr så hittar jag inget universitet/högskola som har det programmet i Stockholm. Jag har hört från mina bekanta att man fortfarande kan studera ekonomi men jag har för mig att man bara kan studera ekonomi- kandidatprogram här. Sen har jag också tittat på Handelshögskolan i Stockholm som jag har för mig är väldigt svårt att komma in på. Deras program ser väldigt annorlunda ut till skillnad från de andra skolorna. Civilekonomprogrammet finns på Linköping, Halmstad, Karlstad, Jönköping, Örebro och Umeå. Det är en fyra-års utbildning som är 240 HP. Att jobba som controller eller ekonomichef är väldigt intressant och det är något jag skulle kunna tänka mig att jobba som i framtiden. Men inget är säkert.

    Min fråga är:
    Kan jag studera något program i Stockholm som är liknande civilekonomprogrammet? Då tänker jag på om det är en lika bred utbildning och så vidare. Dock har jag inget emot att studera utanför Stockholm men det skulle jag nog föredra med tanke på att jag bor här.

    Hur ser det ut i framtiden för att jobba som civilekonom?
    Vilken skola skulle ni rekommendera?
    Vilka prioriterar ekonomiutbildningen?
    Kan man jobba för de ledande företagen som t.ex. H&M i Sverige?
    Är det stor konkurrens?
    När jag väl fått jobb, hur lång tid kan det ungefärligt ta tills jag kan ta lån och köpa en bostad?

    Tack!
    Med vänlig hälsning Harish! Bror till Kru Mud
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett utökat svar till dig!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Harish! Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och jag skall leta där efter en utbildning för dig. Jag skall fundera på dina övriga frågor och återkommer imorgon kväll! Vi hörs! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen, återkommer som utlovat var! *L* :-)
    Alla civilekonomutbildningar ser du på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/civilekonom-277?typ=3
    ja, just den finns för närvarande inte i Stockholm.
    På Stockholms Universitet finns det t.ex. den här utbildningen http://sisu.it.su.se/search/info/SITEK
    och jag råder dig att kontakta vägledaren på just den utbildningen för att få reda på vilken utbildning i Stockholm som liknar Civilekonomprogrammet mest. Den här utbildningen http://sisu.it.su.se/search/info/SFEKK kanske också kan vara av intresse för dig.
    Titta även på den här http://sisu.it.su.se/search/info/SFOSK och du kan jämföra de kurser som läses på Civilekonomutbildnignen och på de utbildningar som finns i Stockholm.

    Prognos som Arbetsförmedlingen gör angående anställningsmöjligheter för Ekonomer på 5 och 10 års sikt är MEDELGOD dvs tillgång och efterfrågan kommer att vara i balans.
    Angående möjlighet att få lån för att köpa bostad, så är det egentligen en fråga till bankerna. Olika banker kan ha olika policy vad det gäller bevilja lån. Det som brukar krävas är att man har tillsvidareanställning. Sedan tittar de på vad man får i månadslön och vad bostaden kostar. Sedan görs det bedömning om du skall kunna klara av betalningar med den lönen som du har. Det kan spela stor roll om banken bedömer att bostaden kan säljas dyrare än det priset som du betalar /för att då kan banken sälja den i fall du inte skall kunna betala/. Även borgenär /eller avsaknad av en sådan/ kan spela roll. Jag kan tyvärr inte fördjupa mig i den frågan då jag inte är expert på området.

    Angående möjlighet att få jobb på H&M eller på någon annan ledande företag, så är det också extremt svårt för mig att svara på. Du kan vända dig till deras personalavdelning med frågan om vilken utbildning de rekommenderar. Du kan också titta på jobbannonserna som finns nu och se vilka krav/önskemål som arbetsgivarna har på sina blivande anställda. De aktuella jobbannonserna kan du se på länken http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?T=Ekonom%20Stockholm

    Tips: titta på det här också https://open.dsv.su.se Öppna universitetskurser som är tillgängliga för alla.

    Önskar dig det bästa&håller tummarna för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV