Nadja
    Hej! Jag ska snart börja med mitt gymansiearbete och har tänkt skriva om antibiotikaresistens samt göra ett experiment för att visa hur vissa bakterier är resistent mot antibiotika. Snart ska dessutom ett PM lämnas in, men jag har väldigt svårt att komma på intressanta och relevanta frågor. Skulle någon kunna tipsa mig om vilka frågor jag kan ställa för att undersöka? Är jätteoroligt..

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Exempel på frågor:

    - är det oundvikligt att bakterier blir resistenta? Eller kan det undvikas? Och i så fall hur?

    - hur lång tid tar det för bakterier att bli resistenta?

    - ser situationen olika i olika länder? Och om Ja, varför?

    - blir bara vissa bakterier resistenta eller alla, på sikt?

    - vad säger dagens forskning om att utveckla nya antibiotika mot resistenta bakterier ? När kan sjukvård få tillgång till de nya antibiotika ?