Nora

    Hej. Om jag Inte gått gymnasiet och vet inte vad jag vill jobba med. Ibland vill jag tex bli steriltekniker/tandsköterska/butiksmedarbetare/äldreomsorg och Ibland bagare. Tex steriltekniker måste man gå på yrkeshögskola men för att jobba på Ica behöver man inte ens gått gymnasiet. Svårt för att formulera mig men, om jag söker in på folkhögskola-allmän kurs och läser in min gymnasiebehörighet. Sedan bestämmer jag mig för att söka jobb som butiksmedarbetare. Då är det väl bättre att ha läst in gymnasiet även fast jag inte pluggar vidare? Tänker mycket på framtiden och har numera ångest varje dag inför den. Ibland känns det till och med helt onödigt att tänka på framtiden pga pandemin...

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!
    Det är mycket bra att läsa in gymnasiekompetens, även om man sedan söker jobb som inte nödvändigtvis kräver gymnasiekompetens!
    Din oro för pandemin delar du med väldigt många andra. Det sägs att vaccinen är på gång, så håll ut!
    Vänliga hälsningar
    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    du får gärna kika på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken - det finns många yrken där man behöver ha "allmän gymnasiekompetens" och behöver inte ha en specifik yrkesutbildning.

    Att skaffa sig gymnasiekompetens är en bra grund inför framtiden! Så, jag rekommenderar starkt att du läser för att få "gymnasiekompetens". Självstudier i t.ex matematik kan du påbörja redan idag: kurserna finns upplagda på www.matteboken.se
    Genom självstudier får man inte några betyg, men om man har kunskaper kan man få betyg genom prövningar eller om man kommer in på en "ordinarie utbildning" senare, så blir det lättare att läsa om man har bättre kunskapsgrund innan man börjar på skolan.
    Men även mer arbetslivserfarenhet är mycket bra att ha, så om du kan få ett jobb, även deltid, behovsanställning eller extrajobb, sommarjobb - vilket jobb som helst så är det också mycket bra! Både studier och arbetslivserfarenhet är värdefulla. Många gånger mår man bra om man kan studera på deltid och jobba på deltid samtidigt, det blir bland annat mer variation i vardagen. Men det är upp till dig om du vill koncentrera dig på studier och läsa på heltid först, innan du söker jobb.
    Oavsett vad du bestämmer dig för - LYCKA TILL!
    ANNA