Kruthika
    Hej! Jag är en kvinna på 22 år som gick ut gymnasiet 2011. I dagsläget funderar jag på att söka in till lärarutbildningen i Sverige, mitt slutmål är gymnasielärare i ämnena psykologi och engelska.

    Mina frågor till er:

    1. Hur prognosen ser ut för ämneslärare i gymnasiet ser ut, då jag vill att det ska finnas jobb för mig när jag är färdigutbildad, där kvalitén av utbildningen går ihop med behovet av lärare.

    2. Vilket gymnasie- snitt är intagnings-kraven för de flesta lärarutbildningar av ämneslärare i gymnasiet?

    De artiklar jag kikat på främst är dessa:

    "Uppsagda lärare behövs snart" en tidning från lärarnas riksförbund: http://www.skolvarlden.se/artiklar/uppsagda-larare-behovs-snart.

    "Fortsatt låga krav för lärarutbildning" Svt nyheter
    http://www.svt.se/nyheter/sverige/fortsatt-laga-krav-for-lararutbildning

    Sök och jämför utbildning: Ämneslärare http://jamforutbildning.studera.nu/arbetsmarknad/omrade/amneslarare-280

    Hoppas alla som är intresserade av framtidsprognos för lärare röstar en tumme upp! Röstar även en tumme upp för er då, tills jag får svar. :D

    Mvh Kruthika.M

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du har några frågor om läraryrket /gymnaiselärare i engelska & psykologi/.

    Arbetsmarknadsprognos för Gymnasielärare i allmänna ämnen finner du här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FYrkesprognos.aspx&sv.url=12.78280711d502730c1800078
    (kort sagt - behovet kommer att växa på fem & tio års sikt; bäst utsikt är för lärare som har Matematik bland sina undervisningsämnena).

    En sajt som kan ge dig mycket relevant information är https://www.antagning.se/se/start
    På länken http://statistik.uhr.se/ kan du söka efter antagningspoäng till olika Universitet & högskolor.

    Angående kombination av ämnena - engelska & psykologi - så råder jag dig att se på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FStandard%2FSokViaYrke%2FSokresultatViaYrke.aspx%3Fq%3Ds%28yo%2815%29yg%282330%29yb%287127%29%29&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171 - jobbannonser för gymnasielärare. De vanligaste ämneskombinationerna med engelska är "andra språk" som t.ex. "Gymnasielärare i engelska, svenska & tyska" eller i "engelska & franska".
    När en lärare slutar /t.ex. går i pension/ vill skola oftast ersätta med en lärare som kan "ta över", d v s som är behörig i samma ämnen.
    Med kombinationen som du är intresserad av - engelska & psykologi - kan det bli svårt att få en heltidstjänst, i alla fall på en och samma skola. Du kanske måste ha flera deltidstjänster på olika skolor eller jobba deltid /mer fritid men mindre pengar/.
    De "bästa" ämnena för att bli behörig att undervisa i är: engelska, svenska /eller svenska som andraspråk/ & matematik, detta p g a de tre ämnena är "huvudämnena", som ingår i alla gymnasieprogram - så väl yrkes, som teoretiska & även i Introduktionsprogrammen.

    Jag vet inte var i Sverige du bor, men lärarutbildningar finns på många olika orter & gymnasieskolorna finns nästan i alla orter. Det är omöjligt på förhand svara på frågan om det kommer att finnas jobb för en gymnasielärare i eng. & psykologi på just en specifik ort - om fem-sex år, då du blir en behörig lärare.

    Om du är beredd att flytta till jobbet och kanske mer än en gång (t.ex. ta ett vikariat), ökar du dina chanser att få jobb jättemycket.

    Mitt förslag är att du funderar över ämneskombinationen: engelska, psykologi & matematik /eller svenska alt. svenska som andra språk/.
    När du har bestämt dig ang.ämneskombinationen - ta reda på om du redan nu är behörig eller om du måste komplettera med någon kurs på KomVux.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig en bit på vägen till din framtida karriär!
    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren! Du får gärna återkomma om du har fler frågor.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    Tack för din kommentar! Jag är glad att mitt svar hjälpte dig!

    Angående ämneskombination, så är Matematik - en klar vinnare, det vill säga om man har Matematik i sin undervisningsbehörighet, ger det väldigt bra förutsättningar för att få en heltidstjänst på en och samma skola.
    Arbetsmarknadsprognos bekräftar detta.
    En kombinationer "engelska & svenska" eller "engelska & svenska som andra språk" är mycket "lovande" vad det gäller att kunna få en heltidstjänst /det finns, dock, inte några jobbgarantier/. Du kan även fundera på en kombination av tre ämnen: "engelska, svenska OCH svenska som andra språk" - det är tre olika ämnen.
    Angående "franska" - så är det så idag (kan bli förändrat i framtiden) att det måste finnas tillräckligt många elever, som VÄLJER att läsa franska på en och samma grundskola för att starta en undervisningsgrupp. Det kan innebära att det - under vissa läsår - inte bedrivs någon undervisning i franska.
    Jag tror att det är fullt möjligt att få en heltidstjänst som lärare i engelska & svenska. Har man ännu ett tredje ämne "i bagaget" är det ett plus.
    Utifrån det du har uppgett, så skulle jag i ditt ställe satsa på en av följande kombinationer:
    1. engelska, svenska & svenska som andra språk
    2. engelska, svenska & matematik
    3. engelska, svenska & franska

    Det alternativet som inkluderar Matematik ger, enligt min åsikt & Arbetsförmedlingens prognos, bäst förutsättningar att få en heltidstjänst på en skola.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar & lycka till!
    Milla SYV
    Hej Kruthika,
    jag tycker att kombination: svenska, engelska & matematik - är oslagbar, vad det gäller att bli behörig lärare!
    Även om du skulle få en deltidstjänst, så är jag säker på att du kan - genom att vikariera för frånvarande kollegor /som "vabbar" ... du vet, VAB = Vård av Barn/ komma upp till heltid (och där utöver d v s jobba övertid).

    Att välja om man vill undervisa barn i mellanstadiet eller på högstadiet - är kanske inte så lätt... jag råder dig att fundera över vad som du skulle TRIVAS MED - för att du kommer att satsa på en lång utbildning & sedan jobba i många år.
    Att gå på PRAKTIK hos en mellanstadielärare & hos en högstadielärare (ett par veckor på varje nivå) - och jämföra... kan det vara ngt. för dig?
    Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen eller kan skriva in dig /även om man har ett jobb, så kan man skriva in sig - som "ombytessökande", som vill byta jobb/ - då kan AF hjälpa till med praktik.
    Om det är svårt att ordna praktik, be att få göra Studiebesök till några skolor, prata med lärarna, fråga om vad de ser som för- & nackdelar i sina jobb.

    Jag håller tummarna för dig!
    Milla SYV

    • : Hej SYV Milla! Tack för snabbt och utförligt svar, det hjälpte en hel del på vägen då jag bestämt mina ämnes- kombinationer och att jag vill jobba som lärare inom grundskolans senare år: åk 7-9 och inte gymnasielärare. Jag vill helst inte kombinera engelska och psykologi som tidigare, då jag är intresserad av en heltidstjänst på en och samma skola och vill öka mina jobb- möjligheter. Numera vill jag gärna ha din feedback på ämneskombinationerna: franska, svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik som tilltalar mig. Hur blir den kombinationen om jag vill ha franska istället för matematik, då språk är min styrka? ”Arbetsmarknadsprognos för Gymnasielärare i allmänna ämnen finner du här ” som du länkat (arbetsförmedlingens yrkeskompass) menar att lärare inom vissa områden, bland annat engelska kommer att ha svårare att få jobb, i jämförelse med bland annat matematik? Hur påverkar det mitt val av engelska som ämneskombination? Mvh Kruthika.M
    • Milla : Angående arbetsmarknadsprognos: de menar att Matte är bäst och Engelska är "något sämre" men också bra! T.ex. en mattelärare kan få en heltidstjänst med bara ett ämne - Matematik. Jag har idag sett en annons där de söker en Mattelärare med tjänsgöringsgrad 80-100%. Att få en heltidstjänst med bara engelska är mycket ovanligt. Därför menar jag så här att OM DU KAN TÄNKA DIG UNDERVISA I MATEMATIK, så ger det dig mycket bra förutsättningar. Då kan du t.ex. satsa på att bli lärare i Matte & Engelska eller Matte & Svenska(bara 2 ämnen), vilket förkortar din utbildningstid på Lärarhögskolan. Kortare utbildningstid innebär att du sparar pengar (du lånar mindre hos CSN samt att du kan tidigare börja jobba och tjäna pengar).
    • : Hej igen SYV Milla! Tackar för en enastående feedback på mina ämneskombinationer! Jag kan tänka mig att tre-ämneskombinationerna: engelska, svenska och matematik. Då jag vill ha väldigt bra förutsättningar på en och samma skola. Men har även fått upp ögonen för lärare i åk 4-6. Är förutsättningarna för att få en heltidstjänst på en och samma skola störst bland ämneslärare åk 7-9, eller lärare för åk 4-6? Mvh Kruthika.M
    • Milla : Jag tror att det är ingen större skillnad på förutsättningar att få jobb som lärare i mellanstadiet & på högstadiet. Du kan titta lite med på Yrkeskompassen på Arbetsförmedlingens hemsida. Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren! och sist, men inte minst - ställ EN NY FRÅGA om du har en ny fråga, då vi ser de OBESVARADE FRÅGORNA direkt & prioriterar dem. Att svara på kommentarer kommer, tyvärr, i andra hand - därför dröjer det längre att få svar på en kommentar. OK? *L* ;-) Lycka till! Milla SYV
    Läs alla kommentarer