J
    Hej som rubriken lyder velar jag mellan socionom och personalvetare:

    Mina styrkor:

    * Jag gillar att arbeta med människor, är empatisk och är bra på att vara objektiv när jag löser problem, eller ger råd, som oftast lämpar sig till individens bakgrund och behov. Jag är även väldigt bra på att uppmuntra, och lyckas ofta uppmuntra människor med negativ livssyn.

    *Skulle även vilja påstå att jag är duktig på att planera, se helheten och älskar att skriva vetenskapliga uppsatser där teorin tillämpas i praktiken. Jag brinner för att jobba med mångkulturella frågor, med barn- och unga i fokus. Måste även påpeka att jag tröttnar på rutiner och gillar variation, om inte uppgiften är mentalt utmanande, därför skulle jag passa bra inom dessa yrken då det finns variation.

    1 Men vilken av dessa utbildningar är bredast, med god arbetsmarknad runt 2019-2020?

    Då min snitt är strax över 12 och under 15. Att satsa 1,3 på HP känns smartast, och jag planerar att skriva det hösten 2015, och våren 2016. Och vill komma in på utbildningen senast hösten 2016. Tills dess vill jag gärna testa grundlärarprogrammet årskurs 4-6 hösten 2015- våren 2016.

    2. Kan jag tillgodoräkna några ämnen från grundlärarprogrammet 4-6 till socionomprogrammet efter 1- års studier?

    3. Vilken utbildning skulle ni tro passar mig bäst? Behöver lite perspektiv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Så som du beskriver dig så är både PA och Socionom - passande utbildningar för dig.

    Angående prognosen på arbetsmarknaden, så är det "i balans" dvs utbud/efterfrågan för de yrkena kommer att matcha varandra, vilket innebär att det blir "medelsvårt" att få jobb med de utbildningarna.

    Personligen tycker jag att Socionom är "bredare" då man kan jobba som Socialsekretarare inom Soc.tjänsten och som kurator på grund-, gymnasieskola, på sjukhus och i olika projekt samt att det finns många olika påbyggnadsutbildningar med grundutbildning Socionom: man kan läsa mot familjeterapeut eller rådgivare inom "missbruksproblematiken" mm.

    Det är bra att du planerar göra högskoleprovet två gånger till. Ett annat sätt att höja konkurrenskraften är att läsa kurser för Meritpoäng. Jag vet inte om du kanske redan har max i Merit. Men läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Man kan läsa kurser som ger Meritpoäng på Komvux eller bedriva självstudier med efterföljande Prövningar, bra info finns på http://www.fragasyv.se/info/provning och du kanske kan finna några bra tips om Studieteknik på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Ang. om du kan tillgodoräkna dig poäng från grundlärarprogrammet - in i en annan högskoleutbildning är det en fråga till den utbildningen dit du kommer in på. Varje högskola/universitet har ganska stora befogenheter till att göra sådana "lokala bedömningar". Det är i fall du redan har godkända poäng i Exakt samma kurser med samma namn och antal poäng som du kan mer eller mindre "kräva" att dina poäng räknas in och du slipper läsa om kurserna, men i alla andra fall är det den bedömningen som högskola gör lokalt.

    För övrigt, är det alltid bra att ha några fler högskolepoäng när man söker jobb. Alla högskolepoäng registreras i LADOK och du skriver in dem på din CV. En annan bra sak med att börja läsa "vad som helst" på högskola :) är att man får erfarenhet av hur det är att läsa på högskolenivå som man har med sig "i bagaget" på vägen mot sina framtida karriärmål.

    Önskar dig stort lycka till!
    Anna
    • : Tackar! Nu har jag bestämt mig. :-) Det blir socionom, ska hitta en bra strategi för att höja betyget på HP, under tiden får det bli lärarutbildningen/ kurser på universitet.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Vi önskar dig stort lycka till!