Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica, ingen kan veta säkert vilka jobb som i framtiden kommer att finnas och var. Lärare är annars bristyrke men exakt i vilka delar av Sverige, när och inom vilka behörigheter, t.ex om just nära Uppsala och just då när din utbildning slutar och just gymnasielärare i kemi och biologi... vet man inte.
    Det jag däremot kan påminna dig om är att behörig gymnasielärare även även behörig att undervisa i samma ämnen även på högstadiet, år 7- 9 på grundskolan. Du kan därför efter din utbildning söka även jobba som högstadielärare i kemi och biologi, vilket breddar dina jobbmöjligheter. Jag vill också råda dig att söka även vikariat på ett läsår och även på en termin, alltså inte endast fastanställningar (detta pga vikariatet kan bli förlängd + att du skaffar dig praktisk erfarenhet och referenser, och det blir lättare att få nästa jobb i så fall). Du kan även efter din utbildning sök jobb med undervisning på komvux och på folkhögskolorna, där undervisning i de ämnena bedrivs, också.