Kajsa
    Hej! Jag har googlat och googlat men finner ej några svar på min fråga.
    För cirka ett år sedan såg jag en väldigt intressant dokumentär om Embryologer i London. Jag blev väldigt intresserad av att just bli embryolog. Min fråga är:
    * Jag har läst ekonomi i snart 3 år på gymnasiet, (inriktning juridik, men har valt till matte 3b) , vad behöver man läsa till för att bli embryolog?
    * vart och hur pluggar man vidare så man kan bli embryolog?
    * vad krävs av mig?
    * hur går jag tillväga för att bli detta?!
    * räknade ut mitt "snittbetyg" + merit och då har jag 17.99 om allt går som jag vill. räcker verkligen det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kajsa,
    har du läst på http://www.ivfresearchsweden.se/kompetens/utbildning/ ?
    Det finns olika sätt att bli embryolog på:
    1. grundutbildning till läkare - och sedan specialisera sig vidare...
    2. grundutbildning till biolog eller biomedicinsk analytiker och söka påbyggnadsutbildningar
    3. läsa fristående kurser och plocka ihop dem till en examen, t.ex. kan du börja med den här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=embryolog

    Se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/biologi-122?typ=3 högskoleutbildningar i Biologi - och behörighet till kandidatprogram i Biologi /3 år/ är Grundläggande + Matte 3 och Biologi 1 samt Kemi 1.

    Du skriver att du kommer att ha 17.99 och undrar om det räcker för att komma in. Till Läkare räcker det inte men till Biologi-kandidatprogrammet kan det mycket väl räcka då det vid det senasteantagningstillfället i Karlstad krävdes enbart 13.3 i Merit för att komma in och 0.5 på Högskoleprovet. Dock måste man vara BEHÖRIG dvs ha minst E även i Biologi 1 och Kemi 1.
    Om du nu under våren inte kan läsa Biologi 1 och Kemi 1 - råder jag dig att söka till komvux för att läsa upp de kurser under höstterminen och sedan blir du behörig att söka Biolog-kandidatprogram.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack för svaret!
    • : Om jag läser upp Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2 på komvux, och får godkänt i detta, kan jag då söka in till Biomedicinska analytiker programmet och hoppas komma in?
    • Liselotte : Ja visst! För att öka dina chanser på att komma in, gör Högskoleprovet. Då är du med i ännu en urvalsgrupp. Mvh Liselotte
    • : men måste man läsa Biologi-kandidatprogrammet innan Biomedicinska analytiker programmet?
    • Liselotte : Nej, det är två olika utbildningar. Det är lägre behörighet till biologi-kandidatprogrammet, så jag tänkte att du kommer igång snabbare om du i första hand siktar på den. En bra idé är också att ta kontakt med Studievägledare på de högskolor/universitet där biologi och/eller biomedicinsk analytiker utbildning finns. De kan bättre svara på frågan om alla olika möjliga varianter hur man kan gå tillväga på att just bli Embryolog på sikt. Du måste läsa Biologi på högskolenivå men just vilken väg är snabbare eller bättre - här krävs det expertkunskap. Mvh Liselotte SYV
    • : Tack så mycket! Ska undersöka detta mera men dina svar gav mig verkligen mer kött på benen om man säger så!
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Stort Lycka till med allt! Mvh Milla SYV
    Läs alla kommentarer