Nikar
    Hej,

    Min flickvän går på ett svenskspråkigt gymnasium i västra Finland och börjar sitt tredje och sista år efter sommaren 2015 och kommer då vara 18 år fyllda. Av diverse skäl så vill hon flytta till Sverige. Hursomhelst så undrar både hon och jag hur enkelt det skulle vara att byta till ett svenskt gymnasium för henne sista året? Är det ens möjligt?

    Det skulle betyda så mycket för henne bara att veta att den möjligheten finns. Finns möjligheten att byta från Finland till Sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nikar,
    jag tror att de som är bäst lämpade att svara på din fråga är: Skolverket och Migrationsverket.

    Information som Skolverket och Migrationsverket behöver från dig, som ställer frågan är, förutom den som du uppger nu, förmodligen även svar på följande frågor:
    - hur gammal hon är?
    - i vilket land är hon medborgare?
    - har hon uppehållstillstånd i Sverige?
    - har hon nära släkt i Sverige?
    - var planerar hon att bo om hon flyttar till Sverige?
    - har hon eller kommer hon att ha inkomst i Sverige?

    Jag tror att svar på frågorna ovan behövs innan Skolverket och Migrationsverket kan svara på den frågan som du ställer här nu.
    Tyvärr så behövs här expertkompetens /för att ge rätt svar/ som vi inte har här hos oss på Fragasyv.se.

    Jag hoppas att du får svar på din fråga och du är jättevälkommen att höra av dig och berätta hur det gick. Vi vill lära oss så mycket som möjligt och du skulle kunna hjälpa oss med fortbildning om du berättade sen, vilket svar du fick från Skolverket och från Migrationsverket. I fall du hittar eller får svar från någon annan myndighet eller organisation, är vi också väldigt nyfikna att få ta del av svaret.
    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare