Ted
    Hej

    Hur ser det ut med möljigheten att få en kompliterande utbildning till polis efter genomförd gmu och anställning?

    Finns det någon form av kortare utbildningstid då?

    Hur ser det ut med de som varit anställda i försvarsmakten men sen vill poliser måste de då genomför alla åren på polishögskolan?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ted!
    Det vi vet om yrket polis och utbildningen till det yrket - uppger vi på https://www.framtid.se/yrke/polis
    ****
    Känner inte till att GMU skulle ge rätt till kortare polisutbildning. ska kontakta några sakkunniga och ställa den frågan. Om du själv, på egen hand får svar - var god hör av dig. Vi får, helt enkelt hjälpas åt och försöka hitta svar på din fråga!
    vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hejsan,
    längst ner på sidan - https://polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/ - läser man följande:
    "Polisens antagningskrav gäller samtliga sökande, även om du redan har en utländsk polisutbildning.
    Om du klarar dig genom hela antagningsprocessen och blir antagen till polisutbildningen, kan du begära en validering av din utländska utbildning av Polismyndigheten. Eventuellt kan du få tillgodoräkna dig delar av din utländska utbildning. Hur stor del du får tillgodoräkna dig beror på i vilket land utbildningen är genomförd."

    Jag är ganska säker på att detsamma gäller även militär utbildning - GMU och andra militära och alla andra utbildningar och tidigare erfarenhet av att ha tjänstgjort inom Försvarsmakten, t.ex. Alltså - man söker "som vanligt" och i fall man kommer in kan man "inkomma" med sin tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet och får då svar från de utbildningsansvariga i fall man skulle kunna "hoppa över" vissa delar av utbildningen.

    Hälsningar
    D: