Julia

    Hej! Jag går just nu i tankarna vilken lärare jag vill bli. Jag tror jag vill bli grundlärare åk 1-3, men är samtidigt intresserad av att jobba på högstadiet. Dock undrar jag om det finns möjlighet att läsa till kurser eller en kortare kompletterande utbildning sedan, om man är grundlärare och vill bli ämneslärare för tex högstadiet sedan? Jag tänker om det överhuvudtaget finns utvecklingsmöjligheter eller om man endast blir behörig till det man läst och isåfall måste läsa om hela utbildningen på 4-5 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna samråda med studievägledare på Lärarhögskolorna.
    På högstadiet undervisas det i många ämnen som eleverna inte läser under tidigare grundskoleår, t.ex Fysik, Kemi, Religionkunskap.
    Hur lärarutbildningar förändras - på sikt - kan inte vi här på FRåGA SYV redovisa, för att det är ännu inte klart med översynen av grundskolelärarutbidlningar. Troligtvis blir det rätt stora förändringar i lärarutbildningar men exakt vilka eller när de träder i kraft, vet vi ännu inte. Därför rekommenderar jag dig att samråda med studievägledare på Lärarprogrammen, de är experter på just det område.
    Vänligen
    Julia