Sarah

    Hej, Jag är nyfiken på en sak. När jag slutade gymnasiet så kom jag ut med 16,36 poäng. Sedan har jag även läst 1 år på lärarprogrammet då jag har sammanlagt fått 37,5 poäng till. Jag behöver tyvärr ta studieuppehåll på grund av sjukdom och ska förmodligen fortsätta nästa hösttermin. Min fråga är då; 1.) Om jag skulle söka till en annan utbildning ska jag då räkna mina 16,36 plus mina 37,5 poäng då och sedan utifrån det söka till ett program som har de antalet poäng. 2.) Till Tandhygienistprogrammet i Göteborg så är antagningspoängen 17.31 och om jag räknar ihop poängen hittills (om man nu gör så) kommer jag fram till att jag har 17,13. Kan man bli antagen till programmet fastän man är några poäng ifrån poängen man ska ha för att komma in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    till grundutbildning på högskolenivå konkurrerar man med meritvärde som räknas ut på Gymnasiala kurser (och ingen hänsyn tas till eventuella tidigare högskolestudier). Man kan också konkurrera i HP-urvalet, om man har resultat från högskoleprovet.
    Så, dina studier på lärarprogrammet kommer inte spela roll när du söker till tandhygienistutbildningen.
    vänligen
    Julia SYV