Hickmat
    Hej!

    Frågar för en bekant. Hur ska man gå tillväga om man har en lärarexamen i två ämnen för åk 7-9 och vill lära de ämnen på gymnasienivå? Finns det en typ av en kompletterande utbildning? Är medveten om att det finns en så kallad "kompletterande pedagogisk utbildning" på 90 HP men insåg snabbt att det är för personer som inte har en bakgrund i pedagogik alls, till exempel de med ett kandidat i ett ämne och som vill lära ut det.

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hickmat!

    Det är lärarbrist inom många ämneskombinationer och det är inte alls omöjligt att få jobb som gymnasielärare när man är behörig grundskolelärare. Kanske får man inte en tillsvidareanställning men man kan i alla fall få ett vikariat i ett år. Det är ganska stor chans att kunna få den men om man vill bli behörig i samma ämnen på gymnasiet - så behöver man komplettera sin utbilnding, och om man vill bli behörig i andra ämnen - då behöver man i princip läsa en ny lärarutbildning.

    Man kompletterar från grundskolelärare till gymnasielärare genom att läsa fler högskolepoäng inom de ämnena i vilka man nu är behörig grundskolelärare. Beroende på vilket ämne det är, så behöver man läsa 30 högskolepoäng eller 45 högskolepoäng (en termin eller 1,5 termin inom varje ämne - extra) och sedan kan man ansöka om en utökad lärarlegitimation.

    Andra möjligheter:

    - om man som behörig grundskolelärare får anställning på gymnasiet, kan man försöka komma med i Lärarlyftet, som är ett projekt riktad just mot att få personer med lärarexamen (eller i vissa fall med andra examina som t.ex fritidslärarexamen) att få utökad behörighet.

    - om man som obehörig lärare får anställning som lärare och jobbar i några år, kan man satsa på Valideringsprojektet (som t.ex finns på Karlstads Universitet, som exempel) och genom Validering få behörighet som lärare. För din bekant kanske det bli intressant i fall hen får anställning som lärare i ett annat ämne, i vilket hen idag saknar behörighet.

    För övrigt, så råder jag din bekant att vända sig till Studievägledare på Lärarhögskolan för med exakt och detaljerad information.

    Vänliga hälsningar

    ANNA