L
    Jag går första året på naturbrukslinjen men skulle vilja byta till till vård och omsorg. Bortsätt från om det finns plats eller inte, är det möjligt att kunna byta utan att behöva gå om ett år? För de linjerna är väl ganska lika bara att man arbetar med djur eller människa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Du vill byta från Naturbruksprogrammet till Vård-& omsorgsprogrammet. Du vill inte gå om ett år.
    Jag förstår att det kanske känns onödigt att lägga på ett år på att gå om när en del kurser är ju samma som t.ex. svenska, engelska, matte mm.
    Det är rektors beslut att ta in dig på Vård-&omsorgsprogrammet (även bortsett från om det finns plats :) men man kan inte bortse från plats-frågan. Finns det ingen plats, kan inte rektor ta in dig.
    Beror lite grand på var i landet du bor: i en stor stad finns det många gymnasier och chansen är större att det finns plats på någon av dem.
    Hur som helst så är det rektors beslut. Kontakta rektor på VO på den eller de skolorna där du vill läsa.
    Om du får ett Nej kan det bero på att det är ganska stor skillnad på programgemensamma ämnen på NB och VO.
    Jag bedömer att chanser är större att byta i fall du byter till Lärlingsutbildning. Läs om vad det är ( i fall du inte redan vet...) på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Du kan ändå lägga in ditt val till åk1 nästa läsår på VO. Du förlorar inget på det, eftersom man alltid har rätt att tacka nej till en utbildningsplats.

    Jag råder dig, alltså, att kontakta rektor på VO med frågan om du kan byta och i fall svar dröjer eller om du får ett Nej - sök till åk1 på VO till nästa läsår.

    Önskar dig allt väl och lycka till med dina studier!

    Anna