Hej! Jag är en elev som går tredje året på gymnasiet. Jag vill studera vidare på apotekarprogrammet men betygen räcker inte till och högskoleprovet blev inställt. Om jag studerar inom receptarieprogrammet i Göteborg och året efter kommer in på apotekarprogrammet, kommer då de kurser som jag har läst inom receptarieprogrammet att tillgodoräknas på apotekarprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nevin,
    om du kommer in på apotekarprogrammet kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och få svar från de utbildningsansvariga ang. vilka delar av programmet du kan (eventuellt) "hoppa över". Ett sådant besked kan inte ges på förhand; detta bl.a pga kursinnehåll i programmen kan ändras.
    Troligtvis ska du kunna bli uppflyttad till år2 på apotekarprogrammet, om du med godkända resultat genomför år1 på receptarieprogrammet, men du måste Konkurrera om plats på apotekarprogrammet och komma in på dina gymnasiala betyg eller i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet).
    Vi på FRåGA SYV kan inte lova dig ngt. Som sagt, både reglerna och innehåll i programmen kan ändras.
    vänligen
    Julia

    • : Tack så jättemycket för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!