Sandra
    Hej, Jag har ett samlat betygsdokument från 2005-06-10, som ser ut såhär.

    Bild, VG 150p
    Bild och form, grundkurs, VG 50p
    Datorkunskap, G 50p
    Engelska A, VG 100p
    Engelska B, G 100p
    Estetisk verksamhet, VG 50p
    Form, IG 150p
    Filosofi A, IG 50p
    Fotografisk bild A, G 100p
    Fackteckning och design A, MVG 50p
    Geografi A, G 100p
    Historia A, G 100p
    Idrott och hälsa A, G 100p
    Matematik A, G 100p
    Matematik B, IG 50p
    Moderna språk steg 3, franska, G 100p
    Multimedia A, IG 100p
    Människan socialt och kulturellt, G 100p Naturkunskap A, VG 50p
    Projektarbete, VG 100p
    Psykologi A, G 50p
    Religionskunskap A, IG 50p
    Samhällskunskap A, G 100p
    Svenska A, G 100p
    Svenska B, G 100p
    Webbdesign, G 100p.

    Jag vill INTE studera vidare, jag vill enbart ha ett slutbetyg. Alltså inte högskoleförberedande.
    Jag har träffat fyra olika studievägledare samt två rektorer som ska ge mig dispens att läsa eftersom mina betyg är äldre än 8år.
    Enligt den första studievägledaren ska jag läsa in 4-5 kurser, den andra sa att det saknas ca850p, den tredje sa 250p och den sista ska återkomma.
    Totalt har jag 2250p, minus estetisk verksamhet samt idrott - 2100p.
    Jag får det till att jag ska läsa 250p för att få ett slutbetyg?

    Flera av de jag träffat stryker alla mina poäng i betyg IG, då de anser att det inte räknas. Men är inte det enbart om det är högskoleförberedande som de inte räknas med inom meritpoängen?

    Jag får inga klara besked. SNÄLLA, kan ni hjälpa mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!
    om du inte ska studera vidare, varför behöver du ett Slutbetyg?
    ***
    Jag är inte säker du hinner få ut ett Slutbetyg. Dead-line är 1 juli 2020; efter det kan man endast få ut Examensbevis där det ställs högre krav.
    ***
    Du skriver om "dispens" - och det är ett Undantag, som kan beviljas ibland men inte alltid... det är Rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som är ytterst ansvarig.
    Reglerna säger att kurser som är äldre än 8 år får inte tas in. Går man enligt reglerna, så kan du inte få ut ngt. Slutbetyg, över huvudet taget och bör läsa mot examensbevis.
    Om undantag beviljas, ska det framgå av beslutet vilka kurser och på vilka grunder som ska kunna tas in i ett Slutbetyg.
    ***
    ang. "högskoleförberedande slutbetyg"
    De slutbetyg som är från år 2010 och senare (datum för utfärdandet gäller) är alla "högskoleförberedande". Reglerna har ändrats flera ggr men nu är det "efter 2010" och egentligen ska man läsa mot Examensbevis.
    Du måste i Slutbetyget ha minst 2250 Godkända poäng; alltså kan det tas in max 100 poäng IG-betyg.

    Sammanfattning
    Ska man gå enligt reglerna, så kan du inte få ut ett Slutbetyg.
    Att få dispens är inte en rättighet och individuell bedömning görs. Ytterst ansvarig är det rektor på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).