Mia
    Jag har läst klart socionomprogrammet och tagit min socionom och kandidat examen, men under min sista år på programmet kände jag att det inte var rätt program för mig. Jag har har nu läst om andra programmet och tycker att statsvetarprogrammet är mycket mer intressant. Kan jag på något sätt få de kusen jag läst under socionomprogrammet tillgodoräknade till statsvetarprogrammet, då vi under några tillfällen faktiskt haft lärare från statsvetarprogrammet föreläsa för oss i socionomprogrammet. Så går det på något sätt att tillgodoräknade mina kurser eller måste jag börja om från noll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!
    om du kommer på ett annat program, t.ex på statsvetarprogrammet (du måste söka till det via www.antagning.se och konkurrera med dina gymnasiala meriter) - ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får sedan svar om du kan hoppa över några kurser eller någon termin på det nya programmet. Att få förhandsbesked är ofta ej möjligt, tyvärr. Men du kan själv ta och jämföra vilka kurser som ingick i ditt tidigare program och de som ingår i statsvetarprogrammet. Om du redan har godkända betyg i samma kurser borde du få besked om att du ej behöver läsa om dem (för att satta betyg gäller tillsvidare även om man fick de betygen när man gick en annan utbildning).
    Prata annars med studievägledare på statsvetarprogrammen på alla de lärosäten där den utbildningen ges. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare