PG

    Jag undrar vilka kraven är när man i grunden är trafiklärare men vill komplettera så att man blir behörig lärare mot ämneslärare eller grundläggande lärare, läst mig till att det finns något som heter kompletterande pedagogisk utbildning. Jag har förutom en grundläggande behörighet, 300YH poäng samt 30poäng ledarskap/pedagogik i ryggen och 9 års erfarenhet som lärare, kan detta tillgodoräknas mig när jag söker in? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Peter,
    utbildning till lärare till och trafiklärare ligger i Sverige i olika skolformer. Yrkeshögskolepoängen kan, som regel, inte "översättas" till högskolepoäng. Det är tyvärr möjligt att du kommer behöva läsa lärarutbildning i sin helhet, alltså från början till slut. Möjligtvis kan 30 hp pedagogik tillgodoräknas inom lärarutbildningen och din lärarutbildning kan i så fall bli en termin kortare.
    KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, handlar om att man söker till KPU med tillräckligt antal Högskolepoäng i de ämnen som ska bli undervisningsämnen. t.ex vill man bli lärare i historia, måste man ha läst minst 90 högskolepoäng i historia först... och det är efter det som man söker till KPU.
    Kontakta studievägledare på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare