Sandra
    Hej, min dotter ska byta skola till hösten och börja sjuan på en friskola som har den inriktning hon helst vill gå: problemet är att de inte erbjuder tyska som modernt språk utan enbart franska/spanska (samt extra engelska och svenska för de som behöver extra stöd): de säger att min dotter inte kan hoppa på franska eller spanska då det blir för svårt för henne, alltså måste hon välja engelska fast hon har bra betyg i detta; min dotter vill INTE läsa mer engelska då hon finner detta tråkigt, hon vill bara läsa tyska, ett språk hon tycker är kul; vad har skolan för skyldigheter och vad kan vi göra för att lösa detta dilemma för båda parter?
    • : Så vitt jag har hört, är skolorna skyldiga erbjuda tyska också men vad ska rektor göra om ingen lärare i tyska finns att anställa ? Köpa kurs i tyska kan skola på en annan skola.
    • Anna : Tack Oleg! Det är också en tänkbar lösning. En skola kan (om rektor beslutar om det) köpa plats på en annan skola. Problemet kan vara att hinna komma till lektionen på en annan skola (resa mellan skolorna).. att schema inte krockar och vill eleven fortsätta läsa även i åk8 och 9 - så måste det funka i tre år. Det är flera olika praktiska problem här utöver det "ekonomiska" - dvs att skola kanske inte kan eller inte vill betala till en annan skola ... men det är ngt. man kan undersöka, givetvis. Tack för din kommentar!
    • Mikael : jag har gett ett nytt svar. Kort: skola är skyldig att erbjuda två av tre språk och inte alla tre.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!

    Tråkigt att den skola där din dotter vill studera, inte erbjuder Tyska. Har du frågat VARFÖR de inte gör det? Saknas det lärare? Finns det inte tillräckligt med elever (måste finnas minst fem elever som vill läsa samma språk) för att starta en språkgrupp?

    Man kan göra anmälan till Skolinspektionen om man tycker att en viss skola inte håller "måttet" dvs inte gör det ska bör göra. Skolverket kan inte tvinga skolor att erbjuda fler språk. Skolverket säger att om man är missnöjd, bör man göra anmälan till Skolinspektionen och du kan göra en sådan anmälan, om du vill.

    De praktiska lösningar som jag ser är följande:

    1. att hitta en annan skola som erbjuder tyska;

    2. att välja den skola (som inte erbjuder tyska) och fortsätta läsa tyska på egen hand (t.ex på ett studieförbund) och i fall din dotter har tyska inskriven i sin studieplan har hon i så fall rätt att göra Prövning>> och få betyg. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr (men vi tror den kommer att höjas). Vem betalar prövningsavgiften, kan man diskutera med skolan. Betyg från Prövning är precis lika mycket värd som betyg i slutet av en läst kurs;

    3. du kan också fråga på Utbildningsförvaltningen (i den kommunen där din dotter är folkbokförd) om de kan köpa plats för din dotter på en kvällskurs på komvux (det är en icke-traditionell lösning men förekommer ibland);

    Jag kan inte se att det framkommer (i din fråga) om den skola som din dotter vill börja på har åk7-9 eller om de även har tidigare åldrar... jag syftar på eventuell möjlighet att ha en åldersblandad tysk-undervisnings grupp ... t.ex om det finns minst fem elever på skolan som vill läsa tyska och det finns en tillgänglig lärare, skulle man kunna ha en elev från åk5, en elev från åk6, en elev från åk7... och så vidare och så kanske någon av dem är nybörjare och din dotter är fortsättningselev. Som sagt, jag vet inte om skola har en lärare i tyska och vet inte om minst fem elever kommer att "hittas" som är intresserade av att läsa tyska - men det är ngt. du kan fråga på skolan, om du vill.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för er (dig och din dotter).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har vi undersökt vad som gäller.

    Grundskolorna (både kommunala och fristående är skyldiga erbjuda två av tre språk: tyska, spanska, franska). Så det lönar sig inte att klaga på skolan, som inte erbjuder tyska om franska och spanska erbjuds. Däremot har eleven rätt att få extrastöd i fall eleven är tvungen att byta språk pga byte av skola. Exempel: eleven hoppar in i fortsättningskurs i ett visst språk när eleven är nybörjare. Här kan skola skyldighet erbjuda extrastöd och handledning för att hjälpa eleven läsa ikapp.

    Personlig reflektion från mig: varför kan inte eleven läsa ett nytt språk tillsammans med åk5 eller 6 elever, som är nybörare i det språket? Kanske får man inte in det i schemat på ett bra sätt...

    Sammanfattning: den aktuella fristående grundskola uppfyller sina skyldigheter och det lönar sig inte att klaga. Skolinspektionen kommer inte att ta upp den frågan och göra någon inspektion. Man får försöka komma överens med skolan på ngt sätt om en lösning som blir till gagn för eleven alternativt får eleven söka sig till en annan grundskola, som erbjuder läsa tyska.

    Hälsninar

    Mikael SYV

    • : Hej! Tack för svaret! Ja vi vill ju inte byta skola men fr/sp är ingen hit enligt dottern. Men då vet vi alternativen! TACK!
    • Anna : Bra att ni nu vet vad som gäller och vilka alternativ som finns. Lycka till! Du får gärna höra av dig längre fram och berätta för oss hur ni löste situationen. Vi hoppas ni finner en bra lösning för din dotter. Lycka till!