Sofia

    Hej! Jag vet inte om detta är rätt forum, men jag chansar. Det är så att jag går i min tredje termin i sjuksköterskeprogrammet och har nu insett att jag vill nu läsa till en kandidatexamen i Psykologi. Kan man läsa fristående kurser som är grundläggande för det och tillgodoräkna mina kurser jag har läst... är lite förvirrad

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    det finns flera vägar att gå... t.ex om du hittar ett program som du vill läsa och söker och kommer in, kan du när du är Antagen ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    ***
    Annars så kan du söka kurser i psykologi (du måste läsa minst 90 hp "ren psykologi" alltså tre terminer på heltid kurser i Psykologi - som minimum); resten i kandidatexamen kan ev vara kurser som ej har med psykologi att göra; Exakt vilka kurser som kan/får sättas ihop till en kandidatexamen kan vara lite olika på olika lärosäten. Detta för att endast "ramar" för kandidatexamen är fastställda och resten bestämmer varje lärosäte självt.
    "Ramarna" för kandidatexamen är följande: 180hp = studier på höskolenivå i 6 terminer på heltid, av dem minst 90 hp i huvudämnes; kandidatkurs med rätt innehåll måste vara godkänd.
    I en generell kandidatexamen brukar 60 hp "fria kurser" ingå, alltså vilka som helst högskolekurser som är genomförda i sin helhet (hela kurser) och är betygsatta med Godkänt betyg. Men det är bäst att kontakta studievägledare på den institutionen där man vill få ut sin examen för rätt info.