Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Bahareh,

    I Sverige hör yrket apotekare tiII de så kaIIade legitimationsyrken>> och man kan inte bli apotekare på ngt. annat sätt är genom att ta examen från apotekarprogrammet eller först få kandidatexamen som receptarie och sedan läsa masterprogrammet och bli apotekare.

    Jag kan inte riktigt se någon anledning att försöka läsa några fristående kurser innan programmet. Formellt sett, ger det inga fördelar; det inte heller säkert att du ska kunna tillgodoräkna de kurserna sen. Detta för att innehåll i programmet kan eventuellt ändras; det kan alltså bli så att en kurs som idag ingår i programmet kanske inte ingår i det nästa år... på så sätt kan det visa sig att du har läst kursen "i onödan". All kunskap är givetvis bra att ha. Men om ditt mål är att bli Apotekare, är det mycket bättre att försöka komma på en utbildning som leder till detta yrket, i stället för att försöka hitta fristående kurser.
    Om du av någon anledning inte kan komma in på ett program som leder till yrket Apotekare - och om du hittar några kurser som ingår i programmet, som ges som fristående kurser, kan du kanske baka in dem i någon sort kandidatexamen, men du blir på så sätt inte apotekare. Det du kan uppnå den vägen är att ha kandidatexamen i vilken ingår någon eller några kurser som annars ingår i apotekarprogrammet.
    Som sagt, jag kan inte riktigt se någon "vinst" i att försöka läsa fristående kurser som ingår i apotekarprogrammet. Jag kan inte lova dig att du får någon kurs "tillgodoräknad" (därför att programinnehåll kan ändras i framtiden) - och även om någon kurs skulle kunna tillgodoräknas, så ligger den kanske i mitten av utbildningen... troligtvis inte i slutet, och på så sätt blir inte din utbildning kortare, i vilket fall.
    Du får gärna kontakta studievägledare på farmaci- och receptarie samt på apotekar-utbildningar och höra med dem; svarar de ngt. annat än det jag svarar dig nu, får du gärna höra av dig och berätta om vad du fick för svar.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    L.

    Liselotte