Hadeel

    Hej Jag har nyligen tagit filosofie kandidatexamen i programmet Mellanöstern och Nordafrikastudier 180hp mina valbara kurser i programmet var pedagogik och genusvetenskap. Jag har lite svårt att få jobb där jag bor och nu upplever jag att vissa utbildningar är mer efterfrågade i hela Sverige därför funderade jag på att läsa fristående kurser för att få mer chans till jobb. Frågan är om man vill jobba som förskollärare (inte barnskötare) kan man läsa kurser på universitet som exempelvis pedagogik 2, barns samspel och lärande och kursen "att arbeta med yngsta barn på förskolan" plus min examen eller måste man ha förskollärareexamen???? Fråga 2 Om jag vill jobba som lärare på svenska som andraspråk kan jag läsa kurser på svenska som andraspråk plux min examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att kunna få Legitimation som förskollärare måste man få ut Förskollärarexamen.

    På samma sätt - för att kunna få Lärarlegitimation, måste man få ut Lärarexamen.

    Det går att få jobb som obehörig lärare och efter några år kan man troligtvis/förhoppningsvis komma med i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.

    Men om du vill först bli behörig och sedan söka jobb, är mitt bästa råd att du vänder dig till studievägledare på lärarutbildningar - deg kan kanske finnas några lokala projekt .. eller sök till förskollärarprogrammet eller till lärarprogrammet och ansök sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare