Malia

    Hej, Jag vill studera till folkhälsovetare och kommer till hösten att ansöka till de program som erbjuds på distans. Eftersom jag verkligen vill läsa detta område så har jag en plan B ifall jag ej kommer in- vilket är att läsa fristående kurser. Jag har hittat en hel del olika kurser som Folkhälsovetenskap 1, 2 eller A, B, C- men dessa täcker inte 180 hp, kommer kanske upp i ca 75 hp som högst. Med detta sagt så funderar jag vad det är för kurser jag ska välja för att få en kandidatexamen i folkhälsovetenskap på 180 hp. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom kandidatexamen behöver man ha 90 högskolepoäng kurser i sitt Huvudämne. Man måste också ha kandidatexamen med rätt innehåll och godkänt betyg.
    Inom kandidatexamen i folkhälsovetenskap behöver du alltså ha 90 högskolepoäng kurser i just folkhälsovetenskap; vilka andra kurser du kan ha inom kandidatexamen måste du få svar på från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Du kan få olika svar från olika institutioner/lärosäten - detta för att varje lärosäte kan i viss mån själv bestämma vad som kan ingå i deras examina.
    Tips! titta på vilka kurser som ingår i programmet som leder till kandidatexamen i folkhälsovetenskap och försök så mycket som möjligt efterlikna programmet (det brukar kallas för att "skugga programmet").

    Studie- och yrkesvägledare