Hej Emelie,

    det vi vet om yrket Rekryterare uppger vi på Framtid.se/yrke/rekryterare
    Det är yrket, som är i Sverige är icke-reglerat och det betyder att hen som anställer eller ger uppdrag bestämmer om vilken utbildning som är OK för att anlitas som rekryterare. eller "headhunter".
    Om du startar eget som rekryterare/headhunter, bestämmer du själv vilken utbildning du behöver skaffa dig för att skaffa betalande kunder så att ditt företag "går runt", ekonomiskt sett.

    Konsult - se information om "konsult" som är ett arbetssätt som är rätt vanligt för rekryterare/headhunters.

    Tips! hitta personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vilken utbildning de har.
    Prata med studievägledare på personalvetarprogrammen (även om du inte vill gå ett sådant program, kan du ha nytta av den info som du kan få av de som jobbar på de programmen).

    Du frågar om "den spontana tanken" på vad som en rekryterare behöver kunna och jag tycker att rekryteraren behöver ha kunskap om de branscher som hen rekryterar inom + kunskap om Arbetsrätt (juridiska kunskaper) + vara "psykologiskt kunnig" (hitta rätt förhållningssätt utifrån de personligheter och situationer som hen konfronteras med) + ha mycket god samhällsvetenskaplig grund (känna till hur det fungerar i samhället) + behöver också ha ekonomiskt "tankesätt": kunna agera inom givna budgetramar + personliga egenskaper: kunna snabbt skapa goda relationer med olika sorters människor, vara lyhörd, snabbtänkt, flexibel, tålig (stresstålig), och både logisk och empatisk, nyfiken och snabblärd (vilja och kunna ta till sig ny kunskap).

    • Emelie : Tack för svaret! :D
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!